– Jeg hørte på nyhetene at kommunene Herøy, Ulstein og Hareid hadde slått seg sammen for å forbedre busstilbudet til Ålesund. Da tenkte jeg at nå har vel Rauma slått seg med på det samarbeidet. Bussforbindelsen til Ålesund har jo vært dårlig i mange år. Men nei da, det har de ikke. Hvorfor ikke det, lurer jeg på. Det hadde jo vært fint og fått en god forbindelse som gjorde det mulig å få koplet seg på Timeekspressen Ålesund, mener Woldstad, som også tenker på de turistene som kommer med toget.

– Det er ikke lett å komme seg videre til attraksjoner som Runde og Stadplatået slik det er nå.

Det er Nettbuss som har konsesjon på rutene til Ålesund, og de har kun avganger i forbindelse med tog. Første bussen til Ålesund går kvart på to og de tre neste avgangene er ved halv firetida, litt over åtte på kvelden og halv ti. Den siste avgangen er bestillingsdrosje.

– Men det som er morsomt, er at retur fra Ålesund, er enda verre. Den siste bussen med Nettbuss går halv tre, altså en halv time før man ankommer med første buss fra Åndalsnes, forteller Woldstad og rister på hodet.

Dagtid

Hun mener at det er mange som har både tannlegetime, avtaler på sjukehus og Medi 3 i Ålesund. Hun vet det finnes alternative ruter, men de er ikke noe bedre.

– Det finne tre alternative måter å komme seg til Ålesund på; Nettbuss sine togavganger, Veøys avganger om formiddagen til Vikebukt med hurtigbåt til Vestnes med korrespondanse til Timeekspressen, og Veøy buss til Molde med korrespondanse med timeekspressen til Ålesund. Siste gang jeg skulle til Ålesund, måtte jeg bruke sistnevnte tilbud. Siden jeg hadde en avtale klokka tre, rakk jeg ikke siste buss til Åndalsnes. Jeg måtte ta turen rundt Molde og brukte 12 timer på reisen den dagen. Det går jo ikke an i 2013, mener hun.

Dårligere

Hun kan fortelle at busstilbudet til Ålesund har gradvis blitt dårligere. Tidligere gikk det en avgang med skifte på Ørskogfjellet midt på dagen, men den ruta er lagt ned fordi togrutene ble forandret.

Når dag- og nattekspressen Ålesund - Oslo også er sluttet å gå, er det offentlige transporttilbudet til Ålesund meget dårlig. Woldstad håper ordføreren og politikerne i Rauma kan gjøre noe med dette.

– Buss er en perfekt måte å reise på, og mange hadde brukt det offentlige tilbudet, hadde det vært bedre. Det tidligere tilbudet var så dårlig, så jeg skjønner godt at passasjerene ble borte. La oss få en bussforbindelse med hyggelige sjåfører, buss med varmeapparat og en billettmaskin som funker. Det hadde også vært fint med et sted å krype under i uværet mens vi venter på bussavgangene. Det er det jo ikke her på Åndalsnes, sier Woldstad.

Møte

Ordfører Lars Olav Hustad, har hørt om de dårlige bussforbindelsene til Ålesund, og ønsker ikke at det skal være slik.

– Jeg vil prøve å få tatt opp dette i mine fora så fort som mulig. Det er vel kanskje tilbud og etterspørsel som gjør at bussruter ikke blir opprettholdt. Men det er lite miljøvennlig å ha så dårlige bussforbindelser.

Ordføreren skjønner frustrasjonen til Woldstad, og vil i neste møte med samferdselsavdelinga i fylket, den 14. mars, ta opp dette problemet.

Fylket

Rolf Stavik, rådgiver på samferdselsavdelinga i fylket, bekrefter at rutetilbudet mellom Ålesund og Åndalsnes er knyttet opp mot togavganger.

– Tilbudet ble dårligere, da nattbussen ble nedlagt. Den ble nedlagt på våren i fjor, på grunn av for lite trafikk på strekningen. Vi har ingen planer om endringer i rutetilbudet per i dag. Men det som ligger i vår strategi, er å forbedre forbindelsen til Timeekspressen på Vestnes, når Tresfjordbrua åpner om noen år, sier han.

Ikke konsesjon

Veøy buss har kun konsesjon på ruter til Vikebukt og har to avganger som korresponderer med Timeekspressen på Vestnes.

– Det er en avgang litt før halv sju om morgenen og en kvart på ti. Det er klart det er en tungvint måte å komme seg til Ålesund på, selv om det ikke er så mye ventetid på Vestnes før timeekspressen kommer, sier Per Oddvar Sæth i Veøy Buss AS.

– Men hvordan er returen?

– Siste avgang vi har fra Vikebukt, går klokka 17. Da må korresponderende buss forlate Ålesund rundt tre. Det er selvsagt ikke gunstig for passasjerene. Men vi kan ikke gjøre noe med dette. Skal det opprettes nye avganger til Ålesund, er det Nettbuss som har konsesjon på ruta, og som må gjøre noe med det, avslutter Sæth.