Om lag 20 aktører, flertallet fra Rauma, deltok torsdag på åpent møte om gårdsturisme på Woldstad gård. Målet er å etablere et gårdsturismenettverk som kan bidra til blant annet å gjøre næringa mer synlig. Men først må deltakerne sjøl definere hvem som skal få være med i nettverket.

Må man ha landbrukseiendom for å få bli med?

Eller er det nok at en selger produkt fra landbruket? Det var noen av spørsmålene som kom fra aktørene sjøl. Hvem er kundene, og hva er forventningene til gårdsturisme, var andre spørsmål som ble kastet ut i lufta.

- Det er ikke for å ekskludere noen, men dette er spørsmål det er nyttig å stille, sier reiselivsutvikler i Nordveggen AS, Jan Sverre Sivertsen. Han var tydelig på at dette er en prosess aktørene skal bruke tid på, og at en del av svarene etter hvert vil komme av seg sjøl. Hvilken type organisasjon nettverket skal være må de også finne ut av.

- Vi skal ha veldig mye is i magen før vi begynner å innsnevre oss, sier han.

Markedsføring og framsnakking

Han forteller at det er aktører innen gårdsturisme som sjøl har ytret ønske om å få prate med andre aktører. Nordveggen har nå dratt i gang et forstudie for et gårdsturismenetteverk. Prosjektet er kun i en informasjons- og mobiliseringsfase, men Sivertsen forteller at det på møtet kom fram at flere av aktørene kjenner på de samme utfordringene.

- De synes det er vanskelig å være synlig. De ønsker mer kompetanse innen markedsføring og så har framsnakking av hverandre vært et tema, sier reiselivsutvikleren, som bekrefter at hensikten med nettverket er at man sammen står sterkere og er mer synlig.

- I tillegg til å utvikle hverandre, legger han til.

Lurer på om de skal starte opp

Sivertsen mener styrken i nettverket er at noen har gått vegen før.

- Her i dag er det noen som driver vanlig gårdsdrift og lurer på om de skal starte opp med noe mer, mens andre er i den situasjonen at gårdsturisme er hovedvirksomheten.

- Kan ikke være konkurrenter

Til møtet på Woldstad gård torsdag, hadde Nordveggen AS hanket inn Astrid Aasen fra Gangstad gårdsysteri på Inderøy. Hun har lang erfaring med gårdsturisme, og like lang erfaring i det å være en del av nettverket Den gylne omveg. Der er kvalitet så viktig for de 22 medlemsbedriftene, at ingen får bli med før de har drevet i minst ett år.

- Og så må de søke. Opptaket skjer gjennom opptakskriterier som vi sjøl har laget. Kvalitet er viktig for oss fordi vi er avhengig av et godt omdømme. Ei bedrift som ikke fungerer kan faktisk ødelegge for alle. Noen ganger er vi i tvil om en søknad, og mange ganger har vi avvist, forteller Aasen.

Hun synes poengterer at det ikke handler om å holde unna de som er konkurrenter. Vi er mer attraktive sammen, påpeker hun.

Sjøl har hun gått den lange vegen fra å ta over drifta på familiegarden, til i dag å ha et firma som i fjor omsatte for vel ti millioner kroner.

- Jeg vet ikke hva som feiler meg, men jeg greier ikke se mulighetene uten å gripe dem, sa hun foran ei lydhør forsamling, og siktet hvordan bedriften for kort tid siden også startet opp med iskremproduksjon i tillegg til osteproduksjonen.

Hun ga et innblikk i en hverdag der man må ha kontroll på økonomi, system på salg og ikke minst kjempe for at man som produsent skal sitte med makta.