Tømmer som er hogd i nordre del av Gudbrandsdalen skal nå skipes ut over kai på Åndalsnes. En ny rutine som settes ut i livet av tømmerkjøperen Nortømmer.

I første omgang er det tømmer som er hogd i Lesja som tar turen nedover dalen til Åndalsnes. Rundt 2.500 kubikkmeter furutømmer som skal til Sverige med båt.

– Det er kortere til havn i Åndalsnes enn om vi skal kjøre til Drammen, sier Knut Esbjørnsen som er tømmerkjøper for Nortømmer og distriktsansvarlig for Oppland og Buskerud.

Esbjørnsen sier til Åndalsnes Avis at han aller helst skulle ha brukt tog til transporten, men at Jernbaneverket har tatt bort sidesporene i nordre delen av Gudbrandsdalen. Det gjør det umulig med på lasting.

– En ny tanke å kjøre tømmeret denne vegen?

– Tanken har sikkert vært tenkt før, men det er nå vi tar dette i bruk. Vi samarbeider med Nortømmers mann her i Møre og Romsdal og fyller en båt på denne måten.

Sagbruk

Og hadde det ikke vært for eksportmuligheten, hadde ikke tømmeret kunne blitt hogd, forteller Esbjørnsen og viser til at nesten alt som var av sagbruk og industri her i landet er lagt ned.

– Nå eksporterer vi til Sverige og kjøper trelast tilbake, forteller han og legger til at det bør ligge et stort potensial for arbeidsplasser om den norske skogsindustrien ble revitalisert.

– Men slik det er nå er vi helt avhengig av eksport. Vi bør hogge rundt 15 millioner kubikkmeter i året her i landet og forbruket i Norge er på sju millioner kubikkmeter.

Gudbrandsdalen

– Fra hvor langt nedover Gudbrandsdalen ser du for deg at tømmeret bør fraktes til Åndalsnes?

– Først og fremst fra Lesja og Dovre og kanskje delvis Sel. Det kan bli snakk om rundt 10.000 kubikkmeter i året. Om dette nå viser seg å gå bra, vurderer jeg å etablere et kontor her på Åndalsnes for å kunne være mer til stede, sier Esbjørnsen. Han har i dag kontor i Moelv.

Fylkesgrenser

Esbjørnsen er opptatt av at Nortømmer ikke ser fylkesgrenser og at endring av transporten er et resultat av et ønske om å spare penger og å kunne gi skogeieren mer for skogen.

– Kunne det ha vært ønskelig med et jernbanespor helt ut på kaia på Øran?

– Det kunne ha økt avstanden nedover Gudbrandsdalen, men det viktigste er å få skapt en industri her i landet, avslutter Knut Esbjørnsen.

Foto: Stein Siem