Den står der uten at vi kanskje tenker over den. Men når den først blir utfordret, så berger den liv.

På torsdag ble det trafikkaos i Trollstigen da en svensk turistbuss kjørte seg fast i svingen ovenfor Stigfossbrua. En bil kom imot og i stedet for å vente til den var passert, prøvde bussjåføren seg på en innersving.

Det gikk ikke, og med fronten til bussen trøkt godt inn i betongmuren ble det hele veldig «pinsamt», som sjåføren sa.

Bortsett fra litt småskader på bussen ble det heldigvis ikke noe mer enn pinsamt. For betongmuren som står der, den er solid.

– I gamle dager var det jo bare noen enkle stabbesteiner som sto i svingen der, forteller Per Brandli i Statens vegvesen.

– Muren som er i svingen i dag, ble satt opp på 90-tallet, kanskje rundt 93–94. Stabbesteinene som sto der fra før var ganske svake. Selve konstruksjonen er veldig enkel, det var jo bare forskaling og så støping av betong.

– Muren som står der i dag er bra tjukk?

– Ja, den er så tjukk at den stjeler litt plass fra vegen. Det er støpt en plate i vegen som henger sammen med muren. Den er det sterkeste punktet på hele Trollstigen. Vi så jo det nå, den gjorde nytten på torsdag. Den muren er overdimensjonert og tåler alt. Konsekvensen av dårlig sikring i en slik sving ville jo vært forferdelig.

Kaos

Det dannet seg mye kø i begge ender av Trollstigen mens bussen ventet på bergingsbil. Etter at bergingsbilen, som kom fra Valldalsida, fikk dratt løs bussen, ble det også en del kaos når trafikken ble satt på igjen.

– Det var nok litt tidlig å slippe trafikken fra begge sider samtidig, mener Per Brandli.

– Det er lite egnet med så mye møtende trafikk i Trollstigen. Men det er slikt vi lærer av.

Edmund Meyer sørget for å stoppe trafikken på toppen av Trollstigen og sikret bergingsbilen fri ferdsel ned til bussen. Trollstigen gjestegard stoppet trafikken i den andre enden.

– Det er vanlig å komme over fra Valldal når det er snakk om busser som har kjørt seg fast på veg nedover, forteller Per Brandli.

– Kjøretøy som sitter fast på veg ned må vi alltid dra opp igjen for å få de løs. Selve bergingsaksjonen gikk fort. Det er flinke karer som vet hva de gjør. Bussjåføren tok svingen etterpå når han fikk en liten peker på hvordan den skal kjøres. Du må legge helt ut og bruke svingen der. Det er den trangeste svingen på hele strekninga.

– Er det mange slike hendelser i Trollstigen?

– Nei, og det er ganske utrolig når en tenker på hvor mange som ferdes over der. Det er som regel et par slike hendelser i året, og oftest utenlandske sjåfører. Dette hadde nok ikke skjedd med en bussjåfør fra Rauma, de kjører jo der nesten daglig, avslutter Per Brandli.

Bussen sto fast og sperret dermed Trollstigen i flere timer. Det hele var riktig «pinsamt» for den svenske sjåføren, som har kjørt Trollstigen mange ganger tidligere. Foto: Evy Kavli