Siden 1973 har Åndalsnes hatt en autorisasjon som turistkommune og en stor grønn i har hengt utenfor Skysstasjonen. Den henger ikke der lenger.

– Nei, den ble borte 1. januar 2015. Vi kvalifiserer ikke lenger til den statusen siden vi ikke har et åpent turistkontor. Hver enkelt servicebedrift må selv være turistvert nå. Men vi ser selvsagt at det kan by på problem med kvaliteten, forteller turistsjef Hilde Gråberg Bakke.

Mindre påvirkning

Hun mener påvirkningen til å få folk til å bli noen netter lenger, er blitt atskillige mindre, og at det generelle tilbudet, har blitt dårligere.

– Vi føler det er litt trist. Vi gjorde en god jobb på turistkontoret, med godt kvalifiserte personell. Det er ikke bare, bare å være en turistvert, sier hun og legger til:

– For vår del står vi klar, den dagen kommunen legger penger på bordet til et nytt turistkontor. Nå har de valgt at de midlene skal gå til produktutvikling i stedet, sier Gråberg Bakke.

Andre må trå til

Men turistenes behov for informasjon har ikke nødvendigvis blitt noe mindre, selv om turistkontoret er borte. Det betyr at andre må trå til og fungere som turistinformasjon.

Det har både Grand Hotel og RaumaRock-kontoret fått merke.

- Vi merker veldig stor pågang av folk som trenger turistinformasjon og mye av vår tid går til det, sier Ola Elias Åndal, hotelldirektør på Grand Hotel Bellevue.

Det er daglig telefoner og forespørsler om alt fra Romsdalseggen og andre attraksjoner, til hvor de kan overnatte når alt annet er fullt.

– Og de spør også oss om hvor de kan få turistinformasjon. Vi har særlig stor pågang etter klokka fem om ettermiddagen. Det er da folk kommer for å finne seg et sted å overnatte. Siden vi ikke har et turistkontor, har vi heller ingen sted vi kan sende folk. Da må jo vi prøver å hjelpe, og det blir mye ringing rundt og prøve å finne ledig overnattingsplasser, forteller Åndal over telefon fra Tyrkia, der familien har tatt en ukes ferie fra det våte været.

- Skammelig

Også på RaumaRock-kontoret danner det seg kø, særlig når cruiseskipene ankommer byen.

- Jeg hjelper jo de jeg kan, men vi har jo ikke noe annet alternativ enn å sende dem på salgskontoret, sier Rita Hansen.

Hun synes det er skammelig at byen ikke har et turistkontor. Hun får støtte fra Ivar Åndal.

– Det er ikke godt nok. Vi selger mye av naturen og fjella våre, og det krever sikkerhet på informasjonen. Salgskontoret på Skysstasjonen har jo tydelig sagt at de ikke er et turistkontor. Nå mister vi vårt grønne infoskilt, sier han og sikter til skiltet som gir stedet status som turistkommune – og viser at vi har turistinformasjon.

– Har vi ikke den, kan heller ikke Statens vegvesen skilte inn til sentrum med et infoskilt. Det er krav til den grønne i- én og den oppfyller vi ikke nå, sier han.

Hotellet ser også at nettinformasjonen ikke alltid er godt nok for turistene.

– Mange eldre liker ikke å bruke nettet og vil heller oppsøke annen måte å få informasjon på. Det er også ikke å komme bort ifra at man får ikke svar på alle spørsmål på nettet heller, mener hotelleieren.

Grand Hotell Bellevue har ikke en funksjon som turisinformasjon, men kanskje det er lett for turistene å tro det når de ser det nye trollet som pryder parkeringsplassen. Foto: Evy Kavli
– På Ørsta klarer de å holde et åpent turistkontor. Hvorfor skal vi ikke ha det her, spør Ivar og Torill Åndal, som daglig har turistene som søker etter informasjon på hotellet. Foto: Lars Smisethjell
To turister og en fastboende søker info på Salgskontoret. – Er ikke dette er turistkontor? Fra venstre ser vi Helle Norgård, Hanne Grymer og Wolfgang Riecke. Foto: Evy Kavli