- Vi har veldig lyst å bli et aktivitetshotell. Det er jo som hånd i hanske med tanke på historien til hotellet, forteller Kristine Rønning som driver hotellet sammen med mannen Odd Erik Rønning.

Rekordomsetning

Paret, som når de tok over hotellet i 2013 fikk høre at dette aldri kom til å gå, satte omsetningsrekord i fjor.

- Vi omsatte for 4, 8 millioner kroner, uten moms. Det har aldri vært omsatt for så mye her før, forteller Kristine Rønning, og legger til at sjøl om starten på inneværende år har vært litt roligere, tror hun sommeren i år vil bli bedre i fjor.

Tett på naturen

Tirsdag tok Odd Erik Rønning med seg journalist i Romsdals Budstikke, Odd Roar Lange, daglig leder i Nordveggen AS, Helene Rødseth og seniorrådgiver i Miljødirektoratet, Bente Rønning, med på en prøvetur på elsykler opp Trollstigen.

- Dette føles helt pussig! utbryter Bente Rønning etter de første rundene rundt på parkeringsplassen før turstart.

- På elsykkel får man med seg naturen. Man sitter ikke bare og ser i bakken og på svetteperlene, sier hotelldriveren.

- Stor investering

Men elsykler er ingen billig affære. Ifølge Rønning koster hotellets tre elsykler veiledende 28.000 kroner per stykk.

- For Hotel Aak er det en stor investering, sier hotelldriveren som allerede har hatt med seg gjester på fire turer opp Trollstigen.

- På sykkel blir opplevelsen av Trollstigen en annen. Man kommer nærmere alt. Lyden, fjellet, været. Og det gir en helt annen opplevelse enn når man sykler sjøl, eller går for den saks skyld, sier Odd Erik Rønning.

Totalpakker

Han er hotellets kokk, men har mer arbeidserfaring fra friluftsliv enn han har som kokk. Hotellet samarbeider med flere aktører for å tilby gjestene aktiviteter som for eksempel fjellturer og turer på elva med SUP-brett.

- I tida framover vil vi jobbe med å utvikle egne aktiviteter også, som fjellturer, sykkel og ski. Det store målet er at alle gjester booker både mat, rom og aktivitet, sier Kristine Rønning.

- Hvor viktig er det for drifta å kunne tilby aktivitetspakker?

- Vi tenker at aktiviteter er en veldig fin måte å få inntekter på, men hovedmotivasjonen for å gjøre det er at vi begge er veldig glad i friluftsliv. Og så bor vi midt i paradiset. Det ville vært rart om vi ikke benyttet oss av det, svarer hun.

Rønning ser at aktiviteter også gjør noe med gjestenes opplevelse av Rauma.

- Vi ser at når de har vært på tur blir opplevelsen enda større. Det er enda mer hallelujastemning, sier hun og ler.

- Musikk i mine ører

Daglig leder i Romsdal Reiseliv og Handel, Hilde Gråberg Bakke, sier Hotel Aak sin oppskrift med pakketering, er som musikk i hennes ører.

- Det som har vært utfordringen for oss her, er at vi har så mange flotte produkter å tilby, men hvor i alle dager skal folk finne fram til de? Folk ønsker disse produktene, men de vil ikke bruke mye tid på å sette de sammen. Greier man å sette sammen produkter som lett lar seg kombinere og som passer sammen, er det mye lettere for folk å trykke på kjøp-knappen. sier hun.