Mange bobiler er for tunge for dekkene og felgene de er registrert for. Det kan gå ut over trafikksikkerheten, mener dekkeksperter.

– Mange bobiler i Norge er registrert for en totalvekt på 3,5 tonn, og ofte veier de nesten det uten normal last. Når bilen så fylles med passasjerer og bagasje, blir de ofte for tunge for dekkene og felgene, sier Katrine Køste, produktsjef i dekkjeden Vianor.

Det er flere grunner til at så mange bobiler registreres i laveste vektklasse.

– De færreste som kjøper bobil og campingvogn har førerkort som tillater kjøring med bil som veier over 3500 kilo. Dessuten ønsker mange en bobil i lettvektklassen fordi den har lavere bomavgifter og fergepriser, sier hun.

Køste mener det er forvirrende at bobiler som er registrert med den laveste totalvekten på 3500 kilo, kun har en ørliten margin å gå på før de blir overlastet.

– Mange bobileiere tror de kjører rundt i en normalt lastet bil, men ved en vektkontroll viser det seg at bilen er overlastet. Bobilen er rett og slett blitt overvektig etter at den er lastet opp for å dra på tur, sier Køste.