500 av de viktigste aktørene i norsk reiseliv har deltatt på NHO Reiselivs årskonferanse i Molde de tre siste dagene, og er på offensiven når det gjelder måten de offentlige tilsynene gjør jobben sin på.

- Mange arbeidsgivere i reiselivet føler seg nesten kriminalisert av tilsynene som kommer til bedriften. De føler at tilsynene, som egentlig er velkommen for å hjelpe oss til å bli bedre, blir en organisasjon som kun er opptatt av å finne feil. Personene som kommer til bedriftene på tilsyn har ofte ikke fått med seg en klar nok beskjed fra sine overordnende om at de er der for å hjelpe og veilede, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Bagatellmessige bøter

Reiselivet forholder seg i dag til 18 ulike tilsyn, blant annet fra skjenkekontrollen, Mattilsynet og Arbeidstilsynet.

- Vi må tilbake til de opprinnelige målene med tilsynene. Målet med tilsynene er å sikre trygg mat, ikke lete etter en fiskekniv som ligger feil. Tilsynet skal sikre at skjenkereglene overholdes, ikke stenge flest mulige steder. Tilsynet skal hindre svart arbeid, ikke gi bøter for bagatellmessige feil. Tilsynene må gi råd og veilede, slik at næringen kan drive på best mulig måte. Også må tilsynene selvfølgelig slå hardt ned på alvorlige feil de gangene det forekommer, men ikke bruke tid på å lete etter bagateller, sier Krohn Devold.

Les mer om saken her.