Denne uka ble designmessen ICFF, som regnes som den viktigste i sitt slag i USA, arrangert i New York. Røros Tweeds kolleksjon "Mikkel" gikk helt til topps.

– Vi er nå veldig spent på to nye design av Kristine Five Melvær; "Mikkel" og "Naturpledd", sa  Røros Tweeds markedssjef Erling Digernes før avreise til New York.

Og "Mikkel"-kolleksjonen skal ha vakt stor interesse under messen. Den vant prisen for beste tekstil.

– Det lover bra når den nå skal lanseres for det norske markedet senere denne måneden, smiler en fornøyd Digernes.

– Men altså; first we took Manhattan!

- Amerikanerne liker det naturlige

Pleddene er vevd på Røros med garn spunnet i moderbedriften Rauma Ullvare. Ullvaren er en av de få gjenværende bedriftene som benytter norsk ull i garnet. Selv i markedet i New York blir dette regnet som kortreist og det norske miljøansvaret blir satt pris på. Digernes er spent på den amerikanske mottakelsen av nettopp disse pleddene.

–Amerikanerne er, som prisen viser, svake for en god historie og setter tydelig pris på det naturlige, sier han.

Røros Tweed har gjennom de siste årene fått fotfeste i det amerikanske markedet gjennom blant annet salg i velrennomerte Design Within Reach.

– Vi jobber med å etablere et forhandlernettverk som dekker markedet i tillegg til DWR sine om lag 50 butikker. Det vil også gi bedre muligheter til å markedsføre større deler av vår brede kolleksjon, sier Digernes.

Inngang til USA

Gjennom INSIDENORWAY arbeider Norsk Industri møbel og interiør for å øke eksporten av norsk møbeldesign og interiørprodukter.

- Messen ICFF er et brohode mot det enorme amerikanske markedet – og den kan være en inngang til det viktige markedet på østkysten med New York som det mest kjøpesterke området i landet. I fjor økte eksporten med nesten 4 prosent, og vi kan konstatere at den negative trenden er snudd, forteller bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri .

– At deltakerne våre vinner priser er håndfaste bevis på at norsk design har noe på den internasjonale designscenen å gjøre, sier han.