Ikke kjør med piggfrie vinterdekk om sommeren, skriver NAF i ei pressemelding. Hvor det heter:

"En fersk rapport fra svenske Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), viser at piggfrie vinterdekk har 20 prosent lengre bremsestrekning på våt asfalt og i varmegrader enn sommerdekk. – Dette er samme funn som vi har gjort gjennom mange år. Enkelt sagt skal vinterdekk brukes på vinteren, og sommerdekk om sommeren, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Er asfalten tørr har piggfrie vinterdekk 15 prosent lengre bremsestrekning enn sommerdekk. Testen til VTI viser med all tydelighet at det er viktig å bruke sommerdekk på bilen om sommeren. I tillegg til økt bremsestrekning, har også piggfrie vinterdekk dårligere drenering av vann og dårligere sidegrep enn sommerdekk.

NAF og NAF-magasinet Motor har gjennomført flere tester av piggfrie vinterdekk på sommerføre. Forskjellene mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er størst på våt asfalt i varmegrader. Jo høyere temperatur, dess verre blir det.

- Konklusjonen fra disse har vært entydige, sier Engebretsen. - Nordiske vinterdekk har elendig våtgrep om sommeren, forårsaker raskt skrens og styrer dårlig. De er rett og slett farlige å kjøre med, fortsetter han.

I NAF-magasinet Motors test i 2014 viste dette seg tydelig. Det beste sommerdekket i Motors vannplaningstest, Nokian Hakka Blue, fikk vannplaning ved 84,1 km/t, mens det nordiske piggfrie vinterdekket fikk vannplaning allerede ved 69,5 km/t. Det beste sommerdekket hadde en bremsestrekning fra 80 km/t på vått underlag på 28,9 meter, mens det piggfrie vinterdekket først stanset etter 43,7 meter, altså nesten tre billengder senere".