- Dette er noe som har vært i forretningsideen fra dag én, det å kombinere guiding og utstyr. Men fordi butikken vokste så fort har vi valgt å prioritere videreutvikling av den, forteller daglig leder for Friluftslek AS, Ivar Brennhovd.

Til høsten er det tre år siden butikken åpnet i Åndalsnes sentrum. De to siste åra har de parallelt med butikkdrift, brukt tid på å utvikle guidetilbud som de nå er klare for å lansere.

- Topp uten tau

Butikken har definert sine hovedkundegrupper som bedrifter, vennegjenger, én til én- turer og drop- in guiding.

- Det siste hadde vi i utgangspunktet ikke tenkt å ha, men når vi ser hvor mange som kommer innom her og spør, så må vi tilby det også. Da bruker vi enten egne ressurser eller nettverket av guider vi har.

Brennhovd forteller at de også har definert hvilke områder de ønsker å tilby guiding.

- Vi er alene om å tilby turer med SUP-brett, altså padlebrett. Og fra før finnes det verdens beste guider til Romsdalshorn, så vi fokuserer på topper uten tau. Som for eksempel Mannen, Bispen og Romsdalseggen.

- Økende etterspørsel

Brennhovd tror lønnsomheten i det nye tilbudet kan være god.

- Det er en økende etterspørsel etter skreddersydde turopplevelser. I romsdalsnaturen er det unike muligheter, og vi har gode muligheter for pakketering. I tillegg gjør vi logistikken enkel ved at vi legger turer ut for salg i nettbutikken. På samme måte som du kjøper deg bukse eller jakke kan du kjøpe turer. Det gjør det lettere for oss og trolig for kunden. Vi har jo sjøl erfart at alt er enkelt i Romsdalen så lenge du kjenner noen, sier Brennhovd, og legger til at deres opplegg for salg også vil passe godt inn i Nordveggens prosjekt om å samle guidetjenester.

Brennhovd forteller at de også har skreddersydd et tilbud for cruisebåt-turistene.

Skreddersyr for cruisebåt-turistene

- Cruisebåtene har mulighet til å bestille tre forskjellige turer med oss på forhånd. Vi har to forskjellige turer med stand up brett på Rauma elv, kombinert med et besøk på Trollveggen besøkssenter og mat på Devold. Vi har også en tur i fjellet for de som vil det.

Butikken har per i dag tre fast ansatte i tillegg til flere deltidsansatte. Ifølge daglig leder er det de ansatte sjøl som i hovedsak skal drive med guiding også.

- Du får ikke jobb her uten at du er aktiv i det vi selger utstyr til. Det handler også om troverdighet på kunnskap, legger han til.

Har testet ut butikk på Øran

Den siste måneden har Friluftslek, i samarbeid med andre aktører, hatt en midlertidig butikk i G-sport sine gamle lokaler i Raumasenteret. Den såkalte pop-up butikken har hatt åpent enkelte helger, og Brennhovd sier de merker at det er behov for et slikt tilbud på senteret. Men noe flytting av butikken ligger ikke i planene, sier han.

- Kan det bli aktuelt å drive butikk både i sentrum og på Øran?

- Det kan bli det. I utgangspunktet har vi ikke budsjettert for å være to steder, men butikken går godt. Dukker det opp muligheter andre plasser enn i sentrum vil vi vurdere det i tillegg til butikken i sentrum, svarer daglig leder Brennhovd.

Underskudd første åra

Han forteller at det første året butikken hadde åpent hadde de ei omsetning på 800.000 kroner. Året etter var omsetningen på 2,7 millioner. Begge årene gikk med underskudd.

- I 2014 var omsetningen på 3.340.000 kroner. Det var et null-omsetningsår. I 2015 har vi budsjettert med et lite pluss sier Brennhovd som pendler fra Oslo og til butikken. Den daglige drifta er det Iselin Hansen Tokle som står for.