Allerede til uka, 2 og 3 februar, gjennomføres første tiltak i prosjektet, produktpakketeringskurs for cruisemarkedet.

- Økt verdiskaping

- Cruiseturistene har behov for varierte utfluktsmål når skipet ligger ved kai. Vårt mål på sikt er å bidra til økt verdiskaping i regionen slik at deltakende bedrifter og samarbeidspartnere får økt omsetning og et bredere markedsgrunnlag. Som en del av prosjektet gjennomfører vi kurs i produktpakking for cruisemarkedet i nært samarbeid med Innovasjon Norge, sier prosjektdeltaker og reiselivssjef i Rauma, Hilde Gråberg Bakke.

På Bjorli

Kurset finner sted på Bjorligaard hotell. Kursholdere er Børre Berglund og seniorrådgiver Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge.

- Målsettingen for kurset er å gi en innføring i cruiseindustrien globalt, nasjonalt og lokalt, samt gjøre oss i stand til å produsere attraktive, kommersielle produktpakker tilpasset cruiseturister som besøker vår destinasjon. En cruisegjest besøker destinasjonen i begrenset tid og vi må tilpasse tilbudet slik at det er salgbart for denne kundegruppen. Cruisekundene etterspør tilrettelagte opplevelser og markedet krever attraktive produktpakker, fortsetter Gråberg Bakke.

- Avsluttende fase

- Forprosjektet for cruisesatsing er inne i en avsluttende fase, og vi ser mange spennende muligheter framover. Gjennomføring av dette kurset er første steg på veien, sier Gråberg Bakke.

Initiativtakere i forprosjektet (Veøy Buss AS, NSB, Romsdal Reiseliv og Handel SA, Turistutvikling AS, Frich Kafeteria, Gudbrandsdalsmusea, Athene Prosjektledelse, Dovre og Lesja kommuner og Lesja Innkjøpslag SA) jobber nå med å forme et hovedprosjekt der produktpakketering, kompetansehevende tiltak, profilering, testsalg og evaluering blir viktige arbeidsområder.