Nå kan kunder både ta ut og sette inn penger i butikk.

– Våre kunder kan foreta uttak eller innskudd samt betale regninger ved alle butikker som har Post i butikk tjenesten. I tillegg har vi avtale med Norgesgruppen om bank i butikk. Her på Åndalsnes er det hos KIWI, forteller Lillian Skjelbostad, finansrådgiver i DNB på Åndalsnes.

Kontantfri kasse er noe som ble gjennomført i DNB 15. november i 2014.

– I tillegg til at kundene kan ta ut norske kroner og euro i minibanken vår, så har vi flyttet tjenester som innskudd, uttak, girobetalinger til steder med bedre tilgjengelighet og lengre åpningstider. Dette er et pluss for kundene, mener Skjelbostad.

– Men hva med kontanter i utenlandsk valuta. Får man vekslet de inn på konto?

– Kundene kan kjøpe euro i minibanken, men veksling av valuta foretas ikke i banken lenger. Kundene har den muligheten hos DNB på Gardermoen, forteller hun og legger til alle også kan veksle valuta på postkontoret i Molde.

Tilgjengelig

Sparebanken Møre har hatt kontantfri kasse i tre år allerede.

– Vi har innskudds- og uttaksautomater ved inngangen, som er tilgjengelig hele døgnet, forteller banksjef Heidi Dahle i  filialen på Åndalsnes.

Banken veksler ikke valuta, men henviser til Sparebanken Møre i Molde og Ålesund som har det tilbudet.

– I vår minibank er det mulig å ta ut euro. Annen valuta kan bestilles inne i banken. Vi føler dette har fungert bra, og ordningen med automater, har frigjort tid for de ansatte til å gjøre mer rådgivning, forklarer Dahle.

Vekslingsautomat

Sparebanken 1 SMN har også hatt kontantfri kasse siden 2011.

– Det har vært en suksess, mener banksjef Rolf Eide.

Banken har både vekslingsautomat, uttaksautomat og minibank lett tilgjengelig for kunden- på dagtid.

– Automatene, unntatt minibanken, står inne i banklokalet og er åpent når banken er åpen. Vi har ikke noen avtale med butikk. Vi ser at folk mer og mer går over til kort, men de som ønsker hjelp til behandling av kontanter, eller bruk av maskinen, veileder vi, selvsagt, sier han.

Rådgivning

Han forteller at automatene har frigjort tid til andre ting, som blant annet rådgivning.

– Siden vi ikke ser kundene så ofte lenger, tar vi initiativ til møter der vi skaper interesse og veileder kundene til å bruke banken på en mer rasjonell måte. Vi føler dette fungerer kjempegodt.

De har heller ingen valutaveksling, men kan være behjelpelig med å få pengene inn på konto gjennom Nokas, som driver automatene for banken.