9 av 10 nordmenn mener det er viktigere at julematen har god kvalitet enn at den er billig når de handler til jul. I desember alene bruker vi over 22 milliarder kroner på mat og drikke.

I følge beregninger fra hovedorganisasjonen Virke kommer hver av oss til å bruke ca. 10 350 kroner julehandel i år. Totalt bruker nordmenn ca. 20 prosent mer på mat og drikke i desember, enn i snitt for årets øvrige måneder.

– Nordmenn blir stadig mer opptatt av gode råvarer, regionalmat og kvalitetsprodukter. Det merker vi særlig nå i julen hvor mange unner seg det lille ekstra, sier Vegard Kjuus, administrerende direktør i Meny.

Mat og drikke utgjør 42,5 prosent, eller 22,4 milliarder kroner, av handelens omsetning i desember viser Virkes julehandelsprognoser.

Syv av ti sier de bruker mer penger på mat i julen enn ellers i året og det er befolkningen nord for Trøndelag som er rausest. 81 prosent av dem som bor i Nord-Norge sier matpengene sitter løsere i desember. Bare 57 prosent i Oslo sier det samme.

– De vet å kose seg i nord og det er gledelig. Desember er matmåned nummer én og en tid da mattradisjoner holdes vedlike. Våre undersøkelser viser at tradisjonsmat til jul er viktig for nordmenn, sier Kjuus.

8 av 10 nordmenn sier mattradisjoner i julen er viktig for dem. Det er flest over 50 år som sier de bruker mer penger på mat til jul, med 81 prosent. Bare 42 prosent under 30 år sier det samme.

Flesker til for ribba

Julens mest populære matrett er ribbe. Annen hver nordmann spiser ribbe på julaften og bare seks prosent synes prisen viktigst når de skal handle inn julens «nasjonalrett».

- Dette er en trend vi har merket oss spesielt de siste årene. Folk vil ha ribbe av god kvalitet, de vil vite hvor den kommer fra og mange vil ha den fersk, sier Kjuus.

Mersalget til jul, altså hvor mye mer nordmenn bruker sammenliknet med resten av året, har gått ned de siste årene. I 1992 ble det handlet for 50 prosent mer i desember enn snittet ellers i året. I år vil det handles for 34 prosent mer i desember, viser beregninger fra Virke.

Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for dagligvarekjeden Meny i desember 2014.