Vi legger ikke bare gaver under treet. Årets julehandel er pakket inn i over 27 000 tonn papp og plast.

– Ikke glem miljøvanene på julaften, oppfordrer emballasjeekspert.

Tusenvis av kassaapparater ringer julen inn i hele desember. Detaljhandelen kommer til å omsette for nesten 53 milliarder kroner denne måneden. Hver og én av oss kommer i snitt til å bruke 10 350 kroner på julehandel, ifølge beregninger gjort av Virke.

Grønt Punkt Norge har på vegne av Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK) regnet på hvor mye emballasje som brukes på å beskytte og pakke inn alle disse varene. Anslaget ligger på over 27 000 tonn emballasje, eller 5,5 kilo per nordmann.

– Julens biprodukt er enorme mengder med emballasje. Dette stiller krav til oss som gode, miljøbevisste borgere. Lag et opplegg for sortering av emballasje på julaften, og la dette være din julegave til miljøet, oppfordrer Kari Bunes i NOK.

– Emballasje er nødvendig

Hun vil ikke være med på noe hylekor rundt emballasjemengden.

– Noe av all denne emballasjen som brukes er nok unødvendig, men jeg vil understreke at emballasje har en viktig funksjon. Riktig emballasje gjør at julegaven din er i god stand når du pakker den opp, selv om den kanskje har tilbrakt et døgn i et fullstappet bagasjerom på en bil som er kjørt over fjellet. En ødelagt flatskjerm har et enormt mye større miljømessig fotavtrykk enn emballasjebruken, særlig dersom emballasjen i tillegg gjenvinnes, påpeker Bunes.

Optimeringskomiteens oppgave er å motivere til forbedringer og nyvinninger innen emballasje. Kari Bunes er opptatt av at produsentene satser på å utvikle mest mulig hensiktsmessig emballasje.

– Det handler om å hele tiden utvikle emballasje som beskytter varen godt nok, har lavest mulig ressursbruk og miljøbelastning, og best mulighet for materialgjenvinning, sier hun.