– Vi har jo allerede en tur som heter «Se mannen før den detter ned» i vårt guidehefte for 2014. Slik er vi vel litt forut for vår tid, smiler reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.

Hun påpeker at de som nå har fulgt mediedekningen på tv, nett og aviser, har fått et drama uten like.

– Vår jobb blir å synliggjøre at det faktisk ikke er så dramatisk som dere journalister vil ha det til. Spennende er det, men ikke livsfarlig. For vår del er det viktig å legge til rette for at folk kan ta seg inn til området når det blir trygt igjen. Sånn sett tror jeg den store slageren til sommeren vil bli en fottur inn til Mannen.

Bakke synes også timingen er god.– Det passet greit nå når horden av turister har forlatt området. Det hadde ikke vært like greit å håndtere over 100.000 turister i tillegg. Nå er det fulle hotell og stor tilstrømning av pressefolk, noe som har gjort at våre medlemsbedrifter har fått økt omsetning i en ellers lav sesong, sier hun.

Akkurat det er noe Friluftslek sin nettbutikk har merket godt.

– Allerede torsdag kveld tikket det inn uvanlig mange ordre, som om vi hadde hatt en kampanje gående. Og det hadde vi jo ikke, forteller eier av butikken, Ivar Brennhovd.

De koplet ikke umiddelbart den økte handelen til dramaet rundt Mannen, men da de gikk inn for å sjekke hvor søkerne kom fra, oppdaget de at de kom fra søk på blant annet Mannen og Romsdal. Det var særlig økt nettsalg torsdag og fredag, men også en del gjennom helga.

– Vi har bygget opp nettbutikken over to år nå og har lagt inn mange søkeord som gjør at folk også treffer oss når de søker på steder rundt oss, forteller Brennhovd. I den forbindelse har de også fått flere hundre prosent økning av antall besøkende på sin nettside. Hilde Gråberg Bakke mener at romsdalingene ikke er så lett å skiple og tar dette dramaet med knusende ro.

– Samtidig må vi ta innover oss at fjella lever sitt eget liv. Naturkrefter er noe vi ikke kan rå over, mener hun.