– Det er ikke annet å gjøre enn å vente til banen blir sikker og kan åpnes igjen. Det er de som sender gods hos oss som nå må finne alternative løsninger til transport. Det blir nok lastebiler, forteller Nilsen.

Cargolink har mange småkunder og to store kunder- Post Nord og Post Bring, som nå må kjøre sitt gods på veg.

– Vi taper nok mellom en halv til en million kroner per uke. Hvis vi ser bort fra drift, så løper våre kostnader selv om togstrekningen er stengt.

– Hvor lenge kan dere holde ut?

– Jeg vil ikke spekulere i det, men det er veldig kjedelig når vi nå endelig har fått så god fyllingsgrad på banen. Det har også vært en ny ukesstopp på Dovrebanen i forbindelse med vedlikehold, og vi har måttet kjøre godstoget på Rørosbanen. Det er også kjedelig. Det er ting som går ut over kvaliteten.

– Har dere fått noen indikasjon på når banen kan åpnes igjen?

– Nei, ikke enda. Vi har iallfall fått bekreftet at ukas siste rute ikke går. Vår neste avgang fra Oslo er på søndag kveld. Om den kan gå, får vi vite i løpet av fredagen.

– Kan godstog få dispensasjon for å kjøre?

– Det tviler jeg sterkt på. Vi må forholde oss til jernbaneverket. Vi har heller ikke lyst til å kjøre inn i et ras. Det må være sikkert før vi kjører igjen. Jeg vet ikke hva vi skal håpe på, men noe bør skje.