Asplan Viak har nå utredet alternativene og lagt prisoverslag på bordet.

Utgangspunktet er Hamresvingene, som også fylket ønsker å gjøre noe med. Her kan en kort tunnel fra Gjerdsetbygda til Lerheim være løsninga. Prisen kan komme ned mot et par hundre millioner, og bør være mulig å få til i forholdsvis nær framtid.

Men det er ingen tvil om at en lang, flat tunnel, fra Skorgen til Lerheim, er den beste løsninga. Da går trafikken utenom Bjørga, Korsbakken og Gjerdsetbygda, inkludert Hamresvingene og en problematisk vegstrekning blir borte.

Men her blir prisen opp mot en milliard kroner, noe ingen i formannskapet hadde tro på var mulig å finansiere. Et annet alternativ er to tunneler. En fra Skorgen til Gjerdsetbygda, og så en derfra til Lerheim.

Men tunnelpåslag, enten ett eller to, vil medføre store inngrep i Gjerdsetbygda, noe blant annet Torbjørn Rødstøl påpekte.

Parley Augustsson ønsket å henvende seg til en bank for finansiering av prosjektet, mens Arne Steffen Lillehagen ville vite hvem som skal eie prosjektet og ikke minst vegen i framtida.

Til slutt samlet formannskapet seg om at ordfører Lars Olav Hustad jobber videre med saka, og kommer tilbake med den seinere.