Norge er verdens største tunnelland. Da er det stor sannsynlighet for at trafikkulykker vil skje – også inni i tunneler – med brann som resultat. Ifølge vegdirektøren er det noe man må forholde seg til.

– Utfordringen er at brann i tunneler skjer så sjeldent at man ikke får trent ofte nok på slike scenariier. Vi må bruke våre virkemidler til å forebygge slike ulykker, og legge en plan for hvordan man skal gå fram når ulykka først skjer, sier Gustavsen i sitt innlegg tidlig tirsdag morgen.

Det er første dag av to på årets tunnelseminar, og både Statens vegvesen og brannfolk fra hele landet, stiller mannsterke.

– Det er 8. året vi holder et slikt tunnelseminar på Åndalsnes, og det er alltid godt oppmøte. Seminaret arrangeres av Molde brann og redningstjeneste og Statens vegvesen. Det nye av året er at Statens vegvesen dekker kurset i sin helhet. De ser hvor viktig brannsikkerhet i tunneler er, sier Frode Drågen Myhre i Molde brannvesen, som er organisator for arrangementet.

Den faglige teorien blir holdt på hotellet, mens det praktiske skjer i Runehamar Testtunnel på gamlevegen mellom Innfjorden og Åndalsnes.

Antall omkomne som følge av brann i tunnel, er relativt lavt. Ifølge statistikker, er det kun én i Norge. Gustavsen kommer inn på forholdet mellom undersjøiske tunneler kontra tunneler over land.

– Her er det stigningsforholdet som er en underliggende faktor; ikke nødvendigvis under vann eller ikke, sier han og viser statistikk som viser at vel 50 prosent av ulykker i undersjøiske tunneler kommer av tekniske problemer, mens tilsvarende tall for over sjø er under 40 prosent.

– Norges første undersjøiske tunnel ble bygget i 1981 i Vardø, og det er bare 33 år siden. Det er ikke lenge i en kompetansesammenheng. Vi lærer fremdeles, mener Gustavsen.

Han påpeker at Statens vegvesen har lett for å se tunnelalternativer når man planlegger utbygging.

– Men vi ønsker å begrense antall tunneler i framtida og heller gå for bruløsning der det er mulig, sier han.Spørsmål fra Åndalsnes Avis om det kan være et alternativ over Langfjorden, vil han ikke kommentere.

– Jeg kjenner ikke nok til lokale forhold til å si noe om dette. I dag er det tunnelsikkerhet som er vårt fokus. Vi er her for å gi innspill og få på plass et godt beredskap slik at alle er rustet på best mulig vis når ulykka først er ute.