Han kjører ruta mellom Åndalsnes og Geiranger på femte sesong, og mener at det bare blir mer problematisk for busser å parkere på Trollstigplatået for hvert år.

– Når vi kommer opp til platået for å parkere, er flere av bussplassene opptatt av privatbilistene. Det har aldri vært så ille som det er nå, forklarer Kristiansen, som kjører for Nettbuss. Parkeringsplassen på Trollstigplatået har seks parkeringsfelt merket med buss. Men privatbilene, og særlig bobilene, respekterer ikke dette, ifølge Kristiansen.

– Jeg vet ikke om det er fordi merkingen på asfalten ikke er tydelig nok, eller at privatbilistene ikke ser den i det hele tatt. De overholder den hvert fall ikke, sier han oppgitt.

– Vi må ha mulighet til å parkere bussene slik at turistene vi frakter kan gå ut av bussen på Trollstigplatået. Vi kan ikke kjøre rundt på parkeringsplassen og lete etter ledige plasser slik som vanlige bilister, legger Nettbussjåføren til.

Han forklarer at opptatte parkeringsplasser gjør det særlig vanskelig for bussene å passere hverandre, samtidig som det vanskeliggjør det å få bussen ut igjen av parkeringsplassen. Sjøl har han flere ganger bedt bilister om å flytte seg. Men han påpeker at det ikke er alle bussjåfører som synes det er like hyggelig.

Krever bedre skilting

Kristiansen krever nå at parkeringsplassen på Trollstigplatået blir bedre skiltet.

– Trafikken øker stadig på Trollstigen, og blir det ikke iverksatt noen tiltak, vil parkeringsproblemet bli enda større. Skilting vil nok gi privatbillistene bedre opplysning om hvilke parkeringsplasser de kan benytte seg av, sier han. Kristiansen får støtte av kollegene Torstein Dahle og Dagfinn Sæbø i Veøy Buss.

– Når det ikke er ordentlig skilting, gir bilistene blanke i markeringene, sier Dahle, som har fraktet turister opp Trollstigen siden 1968. I likhet med Kristiansen frykter han at økningen i trafikken, vil skape større parkeringsproblemer for bussene.

– Vi har dessverre blitt vant til at det er slik her, så her må vi bare bruke den tiden vi trenger for å finne plass og å kjøre bussen ut igjen, legger Sæbø til.