Konkurransen foregikk i Molde torsdag, etter at Åndalsnes ungdomsskole vant kommunefinalen sist tirsdag.

Det var sju lag/ideer med i regionsfinalen.

- Uforventet at vi vant

- Det var helt fantastisk og uforventet. Vi hadde et mål om en andre- eller tredjeplass, men så gikk det lenger enn vi trodde, sier Jakub Jablonski.

- Hvorfor gikk det så bra?

- Vi tenkte helt nye tanker, og tenkte langt utenfor boksen. Vi har snakket med en veldig flink elev, Indiana Wenaas, hun ga oss gode ideer og ga oss god hjelp. Hun ba oss tenke utenfor boksen i stedet for ordinært, sier han.

Vi spør om det blir feiring av seieren.

- Kanskje blir det kake heime, sier han.

Også Erlend Høgset var fornøyd:

- Jeg synes det var veldig overraskende og artig – jeg trodde aldri at vi skulle vinne, sier han.

Sju lag deltok

De sju lagene som deltok var:

  • Gossen Barne- og Ungdomsskole – Aukra Næringsforum

  • Eide Ungdomsskole – Eide Kommune v/Slettatunet

  • Midsund Barne- og Ungdomsskole – Midsund Næringsforum

  • Vågsetra barne- og ungdomsskole – Bussbygg AS

  • Eidsvåg barne- og ungdomsskole – Sunndal VGS

  • Tomrefjord barne- og ungdomsskule – Tremek AS

  • Åndalsnes Ungdomsskole – Grande

Framtidas klasserom

Åndalsnes ungdomsskole vant med "framtidas klasserom" - ideen er pulter som kan heises opp og ned av gulvet. Dette er blant annet plassbesparende.

Daglig leder ved Grande i Innfjorden, Torbjørn Hjelden, var til stede i Molde da vinnerne ble utropt. Han er både stolt og glad over at Åndalsnes-elevene vant med en idé for Grande. Han mener dette har større betydning enn man kan tenke seg:

- Det ene er ideen, men dette er viktig også i historioefortellinga om Grande, sier han.

Grande har vært med i Innovasjonscampen de siste åra. Dette mener Hjelden er viktig for rekruttering til bransjen og til selskapet, men også fordi ungdom ikke har "ja, men..."-sperrer, slik vi voksne har.

Grande er etter hvert vant til å samarbeide med ungdom. De har et tett og nært samarbeid med innovasjons og ledelse ved Romsdal videregånde skole. Dette har ifølge Hjelden konkret resultert i flere salg av Hlin-kroken til barnehager i Molde.