Skiftende temperatur, men mye kaldt. Å holde snøfrie veger har kostet mye salt på de to svarte vegene i Rauma i vinter. Over 1.400 tonn med salt, (mangler tall for europavegen for mars og begge for april) har blitt brukt mellom Vågstrandstunnelen og Oppland grense og mellom Åfarnes og Åndalsnes på fylkesveg 64. For begge strekningene utgjør det nesten 13 tonn per kilometer veg. Forbruket av salt i vinter er litt høgere enn gjennomsnittet for de siste årene for fylkesvegen, men litt mindre enn gjennomsnittet for europavegen.

581 lastebillass

På europavegen ble det i 2015/16 brukt 895, tonn, året etter nesten 1.200 tonn og i fjor vinter 1.091 tonn. For fylkesvegen var tallene 368 tonn i 2015/16, 430 tonn året etter og 434 tonn salt i fjor. Til sammen siden vinteren 2015 og nesten til dags dato har dermed 5.815 tonn med salt blitt spredt ut i raumanaturen langs to to vegene. Om vi rundt regner at en lastebil tar ti tonn, blir det forenklet sagt 581 lastebillass med salt som har havnet i naturen i løpet av de fire siste vintrene.

Vegvesenet

– Det er kravet til trafikksikkerhet og framkommelighet som trumfer den motstanden som er mot bruk av salt på de viktigste vegene våre, sier seksjonsleder Torgeir Bye i Statens vegvesen. Men han legger ikke skjul på at det er stadige diskusjoner rundt bruken av salt og menden av salt på vegene våre.

– Vi prøver av den grunn å redusere bruken av salt, men per i dag ser vi ikke noe alternativ når kravet til framkommelighet og sikkerhet er definert slik det er i dag.

– Finnes det restriksjoner på bruken av salt noen steder?

– Ja, det gjør det. Vi får ikke bruke salt i nærheten av drikkevannskilder og der det ellers er spesielle naturvernhensyn.

– Hvor kommer de heftigste protestene mot salt fra?

– Fra private bileiere som opplever at bilene ruster og fra miljøorganisasjoner.

– Ikke fra landbruket?

– Nei, ikke etter det jeg kjenner til, sier Bye.

Han forteller videre at det blir gjort forsøk fra Vegvesenets side med en blanding av salt og kosting for å redusere bruken av salt. Entreprenørene må dessuten være obligatorisk kurset i bruk av salt på vegene.

– Men vi ser at det ved kontrakter på fem år henger igjen en litt for høg bruk av salt. Det håper vi skal bli bedre når nå nye kontrakter inngås, sier Bye og legger til at entreprenørene blir målt på friksjon og dermed «får kjeft» fra Vegvesenet både om det blir brukt for mye og salt og om friksjonen er for dårlig. Bye innrømmer lett at den balansen ikke er lett. Det er Vegdirektoratet som fastsetter kravene til friksjon på ulike veger i forhold til årsdøgnstrafikk og klimatiske forhold.

Lite på lager: Så mye salt har vært brukt at lageret hos Eide & Frilund AS i Eidsbygda på det nærmeste er tomt.