Rundt 120 personer, inkludert flere politikere, møtte fram i kommunestyresalen mandag kveld for å få høre representanter informere om henholdsvis Møreaksen og Romsdalsaksen. Flere måtte finne seg sete oppe på galleriet for å få plass på arrangemetnet som var ledet av Ellinor Torsgård Solheim.

Først på talelisten var Kjetil Strand, strategidirektør i Statens vegvesen, region midt.

– Statens Vegvesen har to roller. Først gir vi råd til regjering og storting. Når de har bestemt seg er det vår rolle å gjennomføre. Og det er der vi er nå i prosjektet Ålesund-Molde, forklarte han. Han påpekte at prosessen fram hadde vært gjennomarbeida og åpen med arbeidsgrupper og høringer.

– Statens Vegvesen beslutter ingenting. Det gjør sentrale politikere. Og nå er man altså i full gang med å realisere prosjektet, som også er tatt inn i NTP. Det skal startes opp ila 12 års-perioden vi er inne i. Da må vi planlegge som bare det for å gjøre det klar til gjennomføring, sa Strand og påpekte at de den siste tida hadde satt ned kostnaden med to milliarder for prosjektet.

- Gavepakke

– Nå ligger det ei gavepakke som - hvis vi spiler korta riktig – kan realiseres. Ellers så kan vi skape så mange motsetninger og stridigheter at mulighetene ryker. Jeg hørte Frank Sve si at regjeringa ville ha problem med å innfri alle tiltakene. Og hvilket tror dere da som ryker først? Der man ser det er uenigheter lokalt. Det er en enorm risiko å ta, sa han til slutt.

- Endra forutsetninger

Nestemann ut var daglig leder i Romsdalsaksen, Jørn Inge Løvik. Han var glad Rauma nå hadde kommet på banen og begynte med en film som viste den alternative traséen og fortsatte med å påpeke at det har blitt endrede forutsetninger siden konspetvalgutredninga i 2011. Sykehus på Hjelset, Tresfjordbrua og flytebruteknologi nevnte han i den anledning.

– I Møreaksen er 60-70 prosent av strekninga i tunneler. Vi kan velge å nyte naturen eller så kan vi grave oss ned i mørket, sa han.

Mindre prislapp

Løvik viste også til at Møreaksen og følgestrekninger som må fikses for å få fullt utbytte vil komme på 33 milliarder, mens Romsdalsaksen ifølge deres beregninger har prislapp på 17,8 milliarder.

- Og mange snakker om vernet av Veøya. Den er vernet på nordsida. Traseen går sør. I tillegg er det noen automatisk freda fornminner, men det er langt flere der Møreaksen skal legges, sa han

– Og nå er det også sagt at vi ikke vil miste plassen i NTP om utredninga kategoriseres som tillegsutredning, påpekte han og viste ei tidslinje der Romsdalsaksen kunne stå ferdig allerede i 2027, dersom fylkestinget sier ja til utredning.

– Nå må det gjøres mer det som folk vil, sa han til stor applaus fra salen.

Mange spørsmål fra salen

Etter at også Jan Ove Halsnøy fra Norsk Lastebileierforbund hadde holdt et innlegg (se egen sak) var det tid for spørsmål fra salen. Det  benyttet mange seg av og mikrofonen gikk hyppig rundt.

Olav Nyhagen spurte blant annet vegvesenets representant om det var lov å ikke ta hensyn til mjue trafikanter. Svaret var at det er ingen regler for dette, og at det ville bli lagt opp til et kjempegodt kollektivtilbud med Møreaksen.

Jon Ingar Eik, Møreaksen-forkjemper, trakk flere ganger fram dette med dybden på den undersjøiske tunnelen og risikoen for brann.

– Skal det være fritt fram for å kjøre med farlig last? Skal dette gå sammen med turist- og skolebusser, spurte han.

Strand svarte gjentatte ganger at det er verdens sikreste tunnel som skal bygges. Det er toløpstunnel med trafikk bare én veg og blant annet med rømningsveg ut hver 250. meter.

De flest spørsmålene var henvendt til Strand. Mange handlet om bompenger eller brannfare.

Fornøyd arrangør

Olav Nyhagen fra Vågstranda Vel sa i etterkant av møtet at han var glad for at det kom såpass mange.

– Det viser at det var et behov for dette, sier han.

– Jeg er glad det ble en fin debatt uten skittkasting. Det å få et bedre innbikk i begge aksene som det står så mye om i media nå var dét dette dreide seg om.

– Det sto at dere som arrangerte ikke hadde gjort dere opp ei klar mening på forhånd. Hva tenker du personlig etter dette?

– Jeg er så gammel at jeg kommer neppe til å få kjøre langs noen av aksene sjøl uansett. Jeg får ta ferje, for den blir ikke borte med det første.

Harald Krøvel var blant de oppmøtte.

– Et veldig godt og informativt møte, konkluderte han.