Tålmodigheten er oppbrukt i Måndalen. Så fortvilt er nå sentrale medlemmer i velforeningen i bygda, at de sier rett ut at tanken har kommet om, enten å lenke seg på vegen, eller om å ty til en annen form for sivil ulydighet og/eller demonstrasjoner for at de skal bli sett og hørt.

– Det er en ufattelig treghet i dette og vi opplever at ingen ting skjer, sier Geir Raknem som er en av tre sterkt engasjerte karer i denne problemstillingen.

Så seint som i forrige uke hadde gruppa et møte med Statens vegvesen i Molde. Med på det møtet var også ordfører Lars Olav Hustad.

– Jeg er ikke i tvil om at ordføreren er på vår side og støtter oss i våre krav og bekymringer, sier Ole Hovdenes. Han forteller at målet med møtet, som var nok et møte i en lang rekke, var å ha fokus på konkrete og ikke altfor dyre tiltak som vil kunne avhjelpe den trafikkfarlige situasjonen i Måndalen sentrum noe.

Uforsvarlig kjøring

– Jeg tror ikke folk fatter hvor mye uforsvarlig kjøring det er her med til dels svært store hastigheter. Særlig ille har det vært i det siste når folk har det travelt med å rekke ei kolonne i Innfjordstunnelen, sier Geir Raknem og understreker at det ofte er snakk om hastigheter på 80-90-100 km i timen til tross for at det er 50-sone på stedet. Han mener derfor at det eneste som vil kunne hjelpe på den akutte situasjonen er at det blir laget fysiske hindringer i vegen, men gangfelt, som går det mulig å krysse vegen uten livet som innsats. Raknem viser også til at det ikke er ett eneste definert krysningspunkt med gangfelt over vegen til tross for at det på sjøsida er bolighus, campingplass, badestrand, arbeidsplasser og utleiehus. Helt konkret mener de tre karene at det bør komme slike heva gangfelt både ved butikken og ved bensinstasjonen.

– Når det blir hevdet at det ikke skal være slike hindringer på en europaveg, så er det bare tull. Det finnes mange steder og ikke lenger unna enn på Bjorli, sier Raknem som har et langt liv bak seg som trailersjåfør og mener han har sett ganske mye av riksveg-norge på sine utallige kjøreturer.

– Ja, vi vurderer faktisk sivil ulydighet, sier Jostein Vold og uttrykker at han er utrolig lei av å vente på at tiltak skal komme. Han sier han frykter at noen skal komme til å måtte bøte med livet før noe blir gjort med de uholdbare forholdene.

Brua

Et annet viktig punkt er brua over Måna som i praksis både er en del av en sving og en del av et vegkryss. På toppen av det hele er brua svært trang. For gående er det livsfarlig da plassen de har til rådighet på begge sider er rundt 40 centimeter.

– Her er det ikke plass til ei barnevogn, sier Raknem og viser til at han flere ganger, meg egne øyne, har vært vitne til nestenulykker fordi det ikke er plass på brua til et komplekst trafikkbilde.

40 km/t

– Det første vi vil ha er nedsatt fartsgrense til 40 km/t og fysiske hindringer som gjør at de kjørende blir tvunget til ikke å kjøre fortere. Så for brua komme som neste trinn. On total omlegging ved å legge trafikken ut av sentrum er noe vi må jobbe for, men det har et langtidsperspektiv. Vi må ha slutt på at det bare snakkes om de store prosjektene på E136, mens de små flaskehalsene som for eksempel her i Måndalen blir glemt, sier Ole Hovdenes. han legger til at det også ville ha vært nyttig om det av og til ble holdt en fartskontroll i Måndalen. Han viser til at det til stadighet blir gjort på Verma, men nesten aldri skjer i Måndalen til tross for har det har blitt bedt om det.