Gisle Fossen fra Statens Vegvesen var til stede i møtet for å orientere og svare på spørsmål om reguleringsplanen for E136 fra Stuguflåten til Raudstøl. Plautvalget vedtok reguleringsplanen enstemmig.

Mesteparten av debatten var knyttet til gang- og sykkelveg:

- Det er for få brukere til at det er aktuelt å etablere gang- og sykkelveg. Det er rett og slett for lite folk som bor der for å ta den kostnaden, forklarte han for planutvalget.

Vegvesenet har lagt inn en løsning for gående og syklende på store deler av strekningen. Denne baserer seg i stor grad på eksisterende veger, og det er stort sett bare snakk om mindre tiltak og justeringer. Blant annet er Brudevegen og den gamle Kongevegen lagt til grunn for denne løsningen.

- Tror de vil havne på Europavegen

- Det er veldig viktig å sikre en god sykkeltrase i Romsdalen. Jeg tror de vil havne på Europavegen, og ikke på de andre vegene som Vegvesenet planlegger. Jeg forventer ikke en fullverdig gang- og sykkelveg, men det må gå an å få til et kompromiss, mener han.

Fossen i Vegvesenet mener derimot at det er "alt eller ingenting".

- Det er ikke så lett å lage «kvasiløsninger». Da må man følge de kravene som er, og bygge det fullt og helt, mener han.

- Kan få med Veblungsnes

Utvalgets leder Renate Soleim (H) er enig:

- Det er så klart ikke noe som hadde vært bedre enn å kunne lage en flott sykkelveg, men sånn er det altså ikke. Jeg synes Statens Vegvesen har gjort en god jobb med å finne gode løsninger, mener hun.

Hun og flere andre tok til orde for at innsparte midler kan komme Veblungsnes til gode. Statens Vegvesen har fått oppgaven med å finansiere ny veg på Veblungsnes innenfor rammene som allerede ligger for E136.

- Jeg vet hva jeg ønsker meg, men man må være litt pragamatisk. Det kan være at det er en gevinst ved at man får med Veblungsnes, mener Knut Johan Stenerud (H)

- Alle enig i at man må prioritere E136. Nå må vi være forsiktig med å lage snubletråder som gjør at arbeidet stopper opp, sier David Grøvdal (Ap).

Ole Kjell Talberg valgte til slutt å ikke fremme noe forslag om å be om en ny runde på dette.

To innsigelser

Detaljreguleringsplanen ble lagt ut på høring før jul. Det kom inn 16 merknader, og Statens vegvesen har gjort ei vurdering av hver enkelt merknad.

Fylkesmannen kom med to innsigelser, om henholdsvis slåttemarker og støy. Førstnevnte er allerede trukket etter endringer Vegvesenet har gjort i planen. Også støyproblemet er forventet å bli løst:

- Kravet deres er at alle eiendommer med støyfølsomt bruksformål innenfor støygrensa skal få tilbud om avbøtende tiltak. Dette punktet er ikke avklart, men vegvesenet har uttalt at de regner med at det oppnås enighet, og at innsigelsen kan trekkes, heter det i sakspapirene.

Reidar Brude har tidligere vært kritisk til planene. Han ble vurdert innhabil i saken og var ikke med å behandlet den torsdag. Det var heller ikke Torbjørn Rødstøl.

Det planlegges en trefeltsveg med krabbefelt på strekninga Raudstøl- Stuguflåten på E136 i Romsdalen. Lengden på tiltaket er 4,8 kilometer. Foto: Ellinor Rørvik Lothe