– Det er syv medlemmer av Romsdal Reiseliv og Handel som har bestilt prosjektet for vel ett og et halvt år siden. Vi sender nyhetsbrev der vi presenterer våre utflukter, vi er blitt aktivt medlem av Cruise Norway slik at vi blir invitert på messer, workshops og konferanser, og vi reiser på besøk til rederier og agenter, forteller Hilde Gråberg Bakke.

– I tillegg får vi levere våre nye utflukter til nyhetsbrevene som sendes ut av Cruise Norway, vi får presentere alle utflukter på nettsidene til CN. Vi jobber også for å levere gode beskrivelser av utfluktene med gode bilder og filmer fra Romsdalen som kan brukes både av rederiene, agentene og til cruisegjestene.

Utvikle tilbudet

Prosjektet jobber for utvikling av produkttilbudet til cruisegjestene sammen med de syv medlemmene i RHH, som også bidrar økonomisk til prosjektet.

– Vi jobber ikke bare med å få til 100 anløp innen 2025, men også for å få de til å ligge lengre i havn. For partnerne i prosjektet er det viktig å få cruisegjesten på besøk, påpeker Bakke.

De som er med i prosjektet er; Trollveggen Besøkssenter, Trollstigen Drift, NSB reiseliv, Veøy Buss, Norsk Tindesenter, Romsdals Bokhandel, og cruisenettverket Rauma, Lesja og Dovre.

Fremtidsutsikter

– Forventet omsetning i Åndalsnes i 2018 med 56 anløp og 96 000 gjester, er 83 millioner kroner. I tillegg kommer kjøp av utflukter som er forhåndsbestilte, leie av los, og havneavgifter. Hvis vi tar utgangspunkt i at skipene beholder gjennomsnittlig antall passasjerer fram mot 2025, og vi når målsettingen om 100 anløp til Åndalsnes i 2025, vil cruisebesøk i Åndalsnes generere en omsetning på over 148 millioner kroner i 2025, avslutter Gråberg Bakke.