– Det er et stort apparat for å ta imot 5-6-7-8 busslaster med lunsjgjester. Det er kostnadskrevende og hvis de bare kommer én gang i løpet av en dag, vil det ikke lønne seg. Det er på tide nå å se på den ordningen med én havneavgift for to havner på nytt, mener Bakke. Ordningen ble satt i verk i 2006 som et virkemiddel for å få flere båter til Åndalsnes og Molde havn.

– Det var under oppstart av Molde og Romsdal Havn IKS, og ordningen ble brukt som et salgsargument den gangen. Ingen av havnene er tjent med for kort liggetid. Det er også noe NSB reiseliv og Romsdal Reiseliv og Handel har diskutert med Molde og Romsdal havn. De har tatt imot våre innspill og vil vurdere det, forteller Bakke.

Men som hun sier, å ta bort en god ordning, er aldri populært.

– Men det går an å tilby ordningen på en annen måte. Tilby det over to dager, for eksempel, sier Bakke.

Ikke bærekraftig

Åndalsnes Avis tok opp problemet med for kort liggetid for årets cruiseanløp, første gang torsdag, der Svein Kroken i et intervju påpekte at det ikke er bærekraftig verken for Åndalsnes som handelssted eller for togoperatørene på Raumabanen. Det er noe reiselivssjefen er enig i.

– Det er vanskelig å vite hvordan vi skal gripe det an. Skipene kommer og ligger så lenge de finner det interessant. For oss er det ikke interessant at de ligger så kort, sier hun.

Den optimale liggetid er 10 til 12 timer, noe som var vanlig tidligere.

Overnattingsskip

– Også overnattingsskip er ønskelig. Det har Alta vært dyktige på å få til. Det kan vi også klare, hvis vi presenterer et program som gjør det interessant for rederiene å ligge så lenge, sier Bakke.

Hun påpeker at Åndalsnes er den mest spennende og innholdsrike havna i Norge og det må man få frem til rederiene.

– Det lønner seg for rederiene at gjestene melder seg på organiserte turer. Vi har mange nye utflukter som cruiserederiene enda ikke har fått tatt i bruk. Gjennom cruisenettverket har vi utarbeidet seks- syv nye utflukter som vi jobber med å presentere til cruisefolket, forteller reiselivssjefen.

– Men hvem kan endre dette ?

– Et godt spørsmål. De som bestemmer seilingsrutene i rederiene. Men de har sikkert sine grunner for å velge det de velger. De vil vel til neste havn fortest mulig. Cruise langs norskekysten har få reisemål. Da skulle de hatt lengre liggetid, mener Bakke.

Også agentene som opererer for rederiene i Norge, kan påvirkes til å la skipet ligge lenger i vår havn, ifølge Bakke.

Hun mener man må få til et samspill mellom rederiene, agentene og de lokale tilbyderne.

– Det er veldig kostnadskrevende å være tilbyder til store grupper bare en enkelt gang, en enkelt dag, sier hun.

– Men løpet er kjørt i år?

– Cruise er langsiktig; to–tre år frem i tid, men vi har ikke gitt opp håpet om å få de riktige personer i tale, sier hun.

Promoteringstur

Som et ledd i dette skal Molde og Romsdal Havn og Visit Nordvest til Fort Lauderdale på Seatrade i mars. Hilde Gråberg Bakke skal også på tur og møte rederiene i Hamburg og London sammen med havneselskapet.

– Da vil jeg representere alle mulighetene som tilbys i Åndalsnes som cruisehavn. Men vi får ikke møte alle rederiene der. Vi skal prøve å få møte dem i en annen sammenheng. Det er som regel Costa det er snakk om; det er de som har kuttet i liggetida. Men cruisearbeidet er et stort lerret å bleke. Men vi er på banen, forsikrer Bakke.

Det jobbes også for at cruisetrafikken skal spres mer utover dagen.

– Vi vil legge til rette for å få til utflukter på ettermiddag og kveld, som moskussafari på Dovre. En solnedgang på Trollstigen er heller ikke å forakte.