Et tjuetalls personer og mange maskiner og lastebiler er i daglig aktivitet med vegsikringsarbeidet ved Horgheim. Fantebrauta og Dølsteinfonna er det formelt riktige navnet på prosjektet og det er satt av 240 millioner kroner av statens rassikringspenger til dette prosjektet.

Været

– Det har hele tida ligget i planene at arbeidet kan måtte stoppes på grunn av fare for skred fra fjellet. Før jul hadde vi et arbeidsopphold på to uker sammenhengende og i januar ei uke. Når våre eksperter sier at skredfaren er stor, må hele arbeidsområdet evakueres for folk og alt arbeid innstilles, forteller Halgeir Brudeseth og legger til at i sum i løpet av denne vinteren og forrige vinter, så har dette ført til flere uker med forsinkelse i forhold til ferdigstillelsesdato.

Innleid hjelp

Brudeseth forteller at det er et eksternt firma, det sveitsiske Wyssen – avalanche control, som gjør beregningene av skredfare for Statens vegvesen, og han legger til at det av mange grunner er fornuftig at dette ansvaret ligger på en ekstern aktør og ikke på verken Vegvesenet som oppdragsgiver eller på Mesta som er entreprenør for prosjektet. På den måten sikres nødvendige HMS-krav som gjelder alle som arbeider på prosjektet. Lokal skredekspert Halvor Hagen er en av informantene som gir grunnlag for de faglige vurderingene i tillegg til at Vegvesenet også bruker sine gene skredeksperter i rapporteringsarbeidet.

– Det er klart at dette er en utfordring for oss og ikke minst for entreprenøren om det flere dager før folk igjen kan gjenoppta arbeidet og mannskap og utstyr ikke kan omdisponeres. Men vi har tatt høgde for en del av dette i kalkylene våre og dette er satt av penger til å kompensere for slike forsinkelser, sier Brudeset

En betongtunnel, to betongbruer, 1,7 kilometer med ny veg og en turveg langs elva skal bli resultatet av det arbeidet som nå gjennomføres.

– Knyttes gang- og sykkelvegen på gang- og sykkelvegen som nå ender opp ved Horgheimseidet?

– Nei, det gjør den ikke. Det var ikke en del av dette prosjektet, sier Halgeir Brudeseth.

Mange lag: Betongtunnelen er under bygging og skal dekkes over med duk og flere ulike lag med masse. Anleggsleder i Mesta AS Bjørn Fossen (til venstre). I midten Tor Inge Unhjem og til høgre Halgeir Brudeseth. Foto: Stein Siem