Kommunestyret vedtok tirsdag å inngå avtale om kjøp av barnevernsvakt fra Molde:

"Rauma kommune ønsker å inngå avtale om kjøp av barnevernvakt fra Barnevernvakta i Molde kommune. Tjenestekjøpet dekkes innenfor vedtatt budsjettramme og rådmannen gis fullmakt til å fremforhandle slik avtale."

Rådmannen har i saksutredningen argumentert for nødvendigheten av dette:

- Barnevernet må ha en vaktberedskap for at kommunen skal ha en forsvarlig tjeneste. Det er ikke nok med en liste over private nummer til ansatte i tjenesten slik Rauma opererer per i dag. I Rauma er det i praksis barnevernleder og ansatte som kan kontaktes etter kontortid, og som i realiteten er i beredskap 24/7 så lenge de oppholder seg i kommunen, og har mulighet til å stille, forklarer hun.

En stemte mot

Bakgrunn for saken er at Molde kommune har kontaktet omliggende kommuner for å undersøke interessen for å inngå samarbeid om barnevernvakt. Vaktberedskapen besørges av Barnevernvakta i Molde kommune, som er lokalisert i politiet sine lokaler på Molde.

Alle representantene i Kommunestyret stemte for innstillingen, med unntak av Gudrun Herje Langseth (Sp).

- Jeg har vært litt usikker på hva jeg skal stemme i denne saken. Vi kjenner ikke økonomien i det og vi vet ikke hvilke kommuner som blir med. Jeg kommer til å stemme mot, sa hun i debatten.

Lars Olav Hustad (H) utfordret representanten på hvordan dette ellers skal løses:

- Jeg vil minne om at vi er lovpålagt å ha en slik tjeneste. Det skal være et slikt tilbud i kommunen. Hvordan tenker representanten at dette skal bli løst, spurte han.

- Svaret på det blir at det skulle administrasjonen ha sagt i saksutredningen, mener hun.

- Ikke noe bedre alternativ

Det ble noe debatt om konsekvensene av avstanden til Molde, og ulike samferdelsutfordringer for eksempel knyttet til ferje. Det ble pekt på at det både går ferje fra Vestnes, at det går an å kjøre om Eresfjord og at nattferjetilbudet på Sølsnes-Åfarnes er videreført med tre avganger om natta og blir forlenget til 1. mai 2019.

- Det er alltid ei utfordring når vi ligger slik til. Det som uten tvil er tilfelle, er at dette er et  mye mer robust alternativ enn det vi har hatt i dag. Vi har også andre ressurser i kommuen som vi kan bruke, dersom vi har ekstreme tilfeller. Vi har ikke noe noe alternativ som er bedre, sier rådmann Toril Hovdenak.

- Alvorlig og viktig sak

Det er estimert en årlig utgift på 225.000 kroner for kommunen for å være med i samarbeidet, men summen er noe avhengig av hvor mange kommuner som blir med.

- Dette er ei alvorlig og viktig sak. For de som trenger denne hjelpen må det være noen å ringe. Vi må få dette på plass fort, for behovet er til tider akutt, mener ordføreren.