I disse dager gjør A Skare AS seg ferdig med å legge opp strøm i det splitter nye fjøset til Andreas Sæbø og Ragnhild Bergheim Ruud i Måndalen.

Derfor la bedriften like godt inn en omvisning for alle ansatte i det nye fjøset.

Ut på besøk

De ansatte fikk se tekniske løsninger og høre fra bonden selv hva som er viktig for han i det nye fjøset.

Og det blir flere slike besøk i år.

– Dette er noe vi planlegger å gjøre månedlig i jubileumsåret. Vi skal legge inn et besøk i måneden hos en samarbeidspartner eller kunde. Det blir jo ofte slik at vi alle sammen jobber med vårt, også kan vi ikke nødvendigvis så mye om det de andre driver med, sier daglig leder Roy Dahle.

De ønsker å være mer synlige, også for kunden.

– Det er fint å få vise seg fram, både internt og eksternt, sier han.

– Hvor ofte er du ute i en arbeidsplass og ser på jobben som er blitt gjort?

– Sjelden. Altfor sjelden, vil nok noen si. Derfor benytter vi anledningen nå, både til å bli bedre kjent med kundene våre og bli bedre kjent med hva våre kollegaer driver med, sier han.

– Hva kan dere lære av å komme hit i dag?

– Når bonden ringer og har et problem med strømmen, så må vi vite hvor viktig det er for driften her. Så det håper jeg at alle får med seg, sier han.

Viktig for produksjonen

Bonde Andreas Sæbø viste de ansatte i Skare rundt.

Han viste fram blant annet fram melkeroboten og takbelysningen, som er to viktige element i driften.

– Det er viktig for produksjonen at det er jevne og gode lysforhold. Kyrne skal ha 16 timer med dagslys i døgnet, forklarer Sæbø.

Med på besøket var også Jørn Hoggen, salgsingeniør i Glamox. Glamox har levert belysningen i fjøset.

– Vi har et godt samarbeid med Skare AS. Vi er jo også en lokal aktør, og det betyr mye for oss å ha gode samarbeidspartnere, sier han.

Godt forhold

Skare AS er den største elektrobedriften i Rauma, og har i dag over 20 ansatte.

På gården til Sæbø har de brukt elektrikertjenester fra Skare i flere generasjoner.

– Derfor var det helt naturlig å spørre de når vi skulle sette opp det nye fjøset. Vi er veldig fornøyde med den jobben de gjør, sier Sæbø.

Dahle tror at nøkkelen til suksess ligger i nettopp god service.

– Det er helt avgjørende at vi har et godt forhold til kundene våre og at de kan stole på at vi leverer kvalitet. Det er det viktigste av altfor oss, sier han.

Fjøset er nesten ferdig, og elektrikerne gjør de siste justeringene. Foto: Stine Vandevjen Olsen
Andreas Sæbø (til venstre) er fornøyd med jobben bedriften har gjort i det nye fjøset, og viser dem gladelig rundt. Noen er allerede godt kjent, mens andre er der for første gang. Foto: Stine Vandevjen Olsen