Men Statens vegvesens prosjektleder for Innfjordtunnelen, Halgeir Brudeseth, poengterer at her er det ikke noen som roper alarm.

– Hadde det vært stor fare for at man krasjer oppi, hadde tunnelen vært stengt. Kjører du i et kjøretøy som ikke er for høgt, går det bra, sier han og forklarer at Vegvesenet så langt har fått bekreftet fra entreprenør at det etter at det er lagt ny vann- og frostsikring i taket, er blitt lavere under taket enn det de har bestilt.

Er kontaktet av lastebilsjåfører

– Vi tror dette gjelder kun korte felt i tunnelen som det går an å utbedre, og det er kun snakk om centimeter.

– Hvor mange centimeter er det snakk om?

– Har dere sjekket hele tunnelen?

– Nei, men det er vi i ferd med å gjøre.

– Vi har svart at under normal kjøring, der man holder seg innenfor kvitstripa, skal det ikke være fare for at man tar oppi. I kjørefeltene er høgden innenfor kravet. Det er om man kommer utenfor kvitstripa at vi nå enkelte plasser er under kravet til sikkerhetsmargin, det vil si høgde ut over det vanlige kravet, sier han.

Brudeseth forteller at de har hatt noen episoder der lastebiler har tatt oppi.

– Vi ser at hovedårsaken til at kjøretøyene har tatt oppi er at de har kjørt langt utenfor kvitstripa, sier han.

– Men om man risikerer å ta oppi taket om man kommer litt utenfor kvitstripa, er det trygt å kjøre Innfjordtunnelen da?

– Trygt og trygt. Man krasjer ikke oppi taket. Du risikerer i verste fall å ta oppi sprøytebetongen.

– Så man blir ikke stående fast? Det blir «bare» riper i lakken?

– Man blir ikke stående fast. I tunneltaket er det en lett konstruksjon, det består av polyethyleneskum som er sprøytet med sprøytebetong på utsida, forklarer han.

– Når ble denne problemstillingen kjent for dere?

– Det at noen har tatt oppi ble vi kjent med tidligere i vinter, – før jul. Vi sjekket da litt på områdene og sjekket med entreprenøren, svarer Brudeseth.

Prosjektlederen sier dette vil bli utbedret i den nærmeste tida, at det gjøres sammen med annet arbeid og ikke vil påvirke prosjekttida.

Prosjektleder: Halgeir Brudeseth. Foto: Stein Siem