Roald Fiksdal i Eksportvegen AS er veldig fornøyd med trafikkøkningen på den bompengefinansierte  vegen som er bindeleddet mellom øst og vest i fylket.

Må ikke straffe lokalbefolkninga

Raskere nedbetaling

– Vi hadde økning hver eneste måned gjennom hele 2017.

Han understreker at han ikke har tallene for desember, men at det ikke er noen grunn til å tro at økningen er mindre for den måneden.

– Det kan se ut til at vi passerer to millioner bilpasseringer i 2017. Det er opp fra 1,9 millioner i 2016. Om denne veksten fortsetter har vi betalt ned veien lenge før de 15 årene som er den opprinnelige betalingsplanen. Jeg vil anslå at det vil ta rundt 10 år.  Om ikke mindre. Men det har vi ikke finregnet på, altså.

Utlendingene kan ikke snike

Elbiler passerer gratis, og 154 000 av passeringene i 2017 var med slike kjøretøy. Det utgjør mellom seks og sju prosent av alle passeringer.

– Men vi sitter ikke og gråter over at det er tapte inntekter. Myndighetene har gitt slike biler fritak fra bompenger, og det visste vi jo, så det er ikke noe å henge seg opp i.

– Hva med utenlandske biler som passerer, får dere betalt av dem?

– Vi får inn penger fra alle biler som er registrert i EU. Det er et sentralt bilregister i EU som vi bruker, og via samarbeidspartnere får vi da krevd inne pengene for passeringen. Dersom bilen kommer fra et land som ikke er i EU, for eksempel Russland eller Ukraina, blir det litt verre. Vi har et firma i Bergen som sender sporer opp eierne av slike biler og sender dem regning, men vi vet ikke om de betaler eller ikke.

Vil halde fram med noverandre rabattordning

Må utvide samarbeidet mellom kommunene

I tillegg til at vegstrekningen kan nedbetales fortere enn planlagt er Fiksdal også opptatt av synergieffekten av at det nå bare tar en halvtime å kjøre fra Vestnes til Åndalsnes, mens det før tok over en time.

– Dette  gjør at vi kan utvide samarbeidet på mange måter, både når det gjelder arbeidsplasser, pendling og andre aktiviteter. Det er sånn man ofte ikke tenker på når man igangsetter slike vegprosjekt.

Han skulle likevel ønske man kunne få gjort mer med enkelte av de andre flaskehalsene som er mellom Åndalsnes og Vestnes.

– Det er flere plasser, som i Måndalen og på Vikebukt, at vi skulle gjort mye mer. Men det ble ikke en del av dette prosjektet. Men vi må ikke slutte å bygge ut vei, det må vi fortsette med!

Kan være raskere nedbetalt