Terje Tovan innkalte torsdag til pressekonferanse for å presentere en spørreundersøkelse han og en gruppe privatpersoner har finansiert og som ble har gjort blant 1000 innbyggere, fordelt mellom kommunene Molde, Midsund, Aukra, Nesset Vestnes og Rauma.

«Er det de etablerte som holder igjen, eller folk flest som ikke bryr seg?»

Folk har fått bedre informasjon

Undersøkelsen ble utført av meningsmålingsinstituttet Norstat i første uke av 2018, og resultatet viser at 53 prosent av innbyggerne foretrekker Romsdalsaksen, mot 38 prosent som foretrekker Møreaksen. Ni prosent av de spurte har ingen mening om saken.

Tovan sier at dreiningen fra en lignende undersøkelse utført i desember 2016 er klar:

– Sist vi hadde undersøkelse viste 43 prosent at de fortrakk Romsdalsaksen, mens 36 prosent foretrakk Møreaksen. Det er et klart flertall for Rosmdalsaksen.

Han tror grunnen skyldes at folk har fått satt seg mer inn i hva begge alternativene går ut på.

– Alt springer ut fra visjonen om fergefritt E39. Men når alternativene har blitt presentert for innbyggerne har de fått informasjonen fra ulike etater og organisasjoner. Og gjerne under ulike navn. Noen ganger kalles det Bypakken, noen ganger er det Romsdals- eller Møreaksen og andre betegnelser er også brukt. Men nå har folk begynt å skjønne hva de ulike alternativene går ut på.

Tovan er nøye på å påpeke at han har absolutt ingen bindinger til Romsdalsaksen.

– Jeg er verken med i styre, administrasjon eller har aksjer der. De eneste gangene jeg møter dem er når jeg som politiker er på møter for å få informasjon, akkurat som jeg drar på møter med informasjon om Møreaksen.

– Sløser penger

Dyp konflikt mellom politikerne og innbyggerne

I Rauma foretrekker tre av fire spurte Romsdalsaksen. Kun 15 prosent vil ha Møreaksen.

Spørsmålene folk ble stilt var følgende: "Det er lansert to alternative krysninger av Romsdalsfjorden. Hvilket alternativ foretrekker du?"

A. Møreaksen fra Vik i Tomrefjord via undersjøisk tunnel til Otrøya og hengebru videre til Julbøen i Molde. Tunnel derfra til Bolsønes ved Glamox, og 4-felts veg i dagen videre til Årø. Vedtatt løsning.

B. Romsdalsaksen: Oversjøisk løsning med flytebru fra Hjelvika til Sekken og hengebru til Hangholmen. Derfra via fyllinger og bruer sør for Veøya til Sølsnes. Bruløsning over Fannefjorden til Lønset øst for Molde".

Tovan mener disse spørsmålene er nøytrale og gjenspeiler fakta.

– Det er et tankekors at Rauma har en ordfører som stiller seg bak Møreaksen når flertallet av innbyggerne hans ønsker Romsdalsaksen. Og om man ser hva de som stemmer Høyre, ordførerens parti, vil gå inn for, så sier hele 58 prosent at de vil ha Romsdalsaksen. Og hele 81 prosent av Fremskrittspartiets velgere vil ha Romsdalsaksen. Og Frp har samferdselsministeren, som har uttalt at han vil ha Møreaksen.

– Hvorfor engasjerer du deg så mye i denne saken?

– Fordi dette prosjektet kommer til å bli enormt stort og kostbart for samfunnet. Det er naturlig for meg, som privatperson, å engasjere meg. Spesielt når det er tydelig at verken politikere eller Statens Vegvesen bryr seg om folkemeningen, til tross for at samferdselsministeren sa at folk skulle bli hørt. Det er en dyp konflikt her mellom velgerne og politikerne.

Ny kostnad og ny trasé for Romsdalsaksen