Styreleder Ole Kjell Talberg og daglig leder Jannike Angvik konstaterer at omsetningen for Vågstranda Handelslag sank med 5,5 prosent i 2017. Nå ber de sambygdinger være lojale.

– Vi oppfordrer alle til å tenke over hva de vil ha i framtida; om de vil ha en nærbutikk eller ikke, sier styrelederen.

Søndag gikk Nærbutikken Vågstranda ut på Facebook og ba folk bruke dem: «Økt omsetning i 2018 er aldeles nødvendig for å halde drifta oppe», skrev de.

Nedgangen kommer etter mange år med omsetningsvekst.

– Det er viktig for oss å opprettholde et lokalt tilbud på et høgt nivå. Det har vi gjort i mange år, og det vil vi fortsette med. Men hvis vi ser at omsetningen ikke øker, så er det en fare for at vi begynner å gå med underskudd, og det er ikke bra. For hver krone vi greier å øke omsetningen med, så bidrar det til et bedre resultat, sier Talberg.

– Færre kunder

Han forklarer inntektssvikten med færre kunder.

– Vi har ikke klart å rekruttere nye kunder i 2017. Det er hovedbildet, men hvordan vi skal få mer handel, er vanskelig å finne svar på, sier styrelederen.

– Hvor lekker det?

– Jeg tipper at dagligvarehandelen lekker i alle mulige retninger. Vi har Coop Vikebukt og Coop Måndalen, og prismessig konkurrerer vi med dem, men det er ikke der det ligger. Og vi har et godt vareutvalg som dekker grunnbehovet.

– Hva har endringer i kommunikasjoner fått å si for nærbutikken?

– Vi tror at nærheten til Vestnes er ny. Det er bompenger dit, men hvis folk er der i arbeid eller i annet ærend, eller sågar har en elbil som de kjører gratis med, så er nok Vestnes et større handelsmarked for dem med postadresse Vågstranda.

Han ser også at det har blitt synkende aktivitet i og rundt bygda.

– Hvilket forhold har innbyggerne til lokalbutikken?

– Jeg tror det er en kjerne som er voldsomt lojale og handler alt der, ei gruppe som handler delvis der og ei litt for stor gruppe som handler lite eller ingenting.

Talberg poengterer at nærbutikken er mer enn en dagligvare: De har tipping, post i butikk, pakkesending- og utlevering, miljøstasjon med returpunkt, og lokale varer og håndverksmessige varer, og de selger varer for lag- og organisasjoner.

– Nærbutikken er en livsnerve og møteplass, sier Talberg.

Lekker mot Vestnes

Daglig leder Jannike Angvik tror at bedre kommunikasjoner til Vestnes kan ha bidratt til omsetningsnedgangen.

– Hvilken betydning har nærbutikken for lokalsamfunnet?

– Den betyr alt for slike små bygder som dette. Det er trist om vi skulle vært uten butikk, som er samlingspunktet her. Og det ville være trasig om en må utenfor bommene for å få tak i småting.

– Er det en fare for at man kan miste butikken her?

– Hvis nedgangen fortsetter hvert år framover, så kan det være en fare for det.

Kundenes mening

Vi snakket med flere av kundene som var innom og spurte dem om nærbutikkens betydning:

Stian Pedersen: – Kjempeviktig samlingspunkt, særlig for gamle folk og småbarnsfamilier. Skole og butikk i en slik bygd er alfa og omega, sier Stian Pedersen.

Inger Bonsak i Salmar: – For oss som jobber i Salmar, så prøver vi å bruke nærmiljøet mest mulig. Vi handler lokalt det vi bruker av mat. Uten butikken måtte vi ha reist lenger for å få tak i småting.

Øystein Talberg: – Jeg bruker nærbutikken for at det er vår egen butikk, og den er mye mer enn bare en butikk. Ikke minst et sosialt midtpunkt – den er livsnerven i bygda. Folk tror kanskje man kan kjøpe ting billigere utenfor bygdegrensene, men det viser seg at det ikke er tilfelle.

Bruker butikken: Inger Bonsak (til venstre) ved Salmar er innom Nærbutikken Vågstranda. Hun får hjelp til å pakke varer av butikkens daglige leder Jannike Angvik.Foto: Per-Kristian Bratteng Foto: Per-Kristian Bratteng
Samlingspunkt: Nærbutikken Vågstranda drives av Vågstranda Handelslag.Foto: Per-Kristian Bratteng Foto: Per-Kristian Bratteng