Thor Asbjørn Lunaas, som er leder for asfaltseksjonen i Statens vegvesen, sier det som har skjedd på E136 opp Romsdalen, er sjelden.

Skiltet med glatt veg

For på strekninger med nylagt asfalt på E136 opp Romsdalen, var det i helga skiltet med varselskilt om at vegen kan være glatt når den er våt. Brede og ofte lange fresespor ser ut til å være plassert vilkårlig ut over strekningene. Lunaas forklarer at dette er gjort fordi den nye asfalten som ble lagt nå etter ferien, ikke har god nok kvalitet, den har for lav friksjon.

Blødninger i asfalten

– Vi legger mye asfalt, og det kan skje at det blir noe feil ved produksjon eller utlegging av asfalten, som rett og slett gir litt blødning. Da kommer det ut et overskudd av bitumen, som er stoffet som er bindemiddelet i asfalten, forklarer Lunaas.

Han sier Vegvesenet har fokus på dette, nettopp for å kunne unngå det.

– Det er sjelden at det skjer. Denne gangen tror vi det kan være noe med produksjonen av asfalten.

– Hvem lager asfalten?

– Det er de store entreprenørene.

– Har dette skjedd andre plasser?

– Det har skjedd noen enkelte plasser i regionen. I sommer har det skjedd i Nord-Trøndelag. Vi følger opp dette godt.

– Er det snakk om å legge ny asfalt?

– Nei, det er det ikke. Når vi får freset opp, skal friksjonen være god nok.

– I Romsdalen var det freset, men likevel skiltet med at vegen kan være glatt. Hvorfor det?

– Det kan være at de ikke er helt ferdig. At de ikke er ferdig med kontrollarbeidet etter fresinga. Eller at de rett og slett har glemt å ta vekk skilta, det kan skje det også, svarer han.

– Hvorfor er feltene med fresing ofte satt midt i kjørefeltet?

– Hvis de er lagt der er det fordi det er målt at tiltaket trengs akkurat der. Er det deler av kjørefeltet som ikke er freset, så er det fordi at friksjonen der er god nok. Vi måler friksjonen på asfalten og har god kontroll på resultatet.

– Denne asfalten som er freset sammenliknet med ny asfalt av god kvalitet. Er den like god?

– Ja, den er like trafikksikker og utgjør ingen risiko, svarer Lunaas.

Distriktsleder i Veidekke, Ellen Undseth, bekrefter at dette kan skje, og at det er uendelig mange faktorer som kan påvirke resultatet.