Fredag har han forberedt sine kunder på Raumabanen, om at hvis faregraden for Veslemannen blir hevet til rødt i løpet av helga, kommer ikke søndagens avgang til å gå. Ved faregrad rød, stenges Raumabanen for all trafikk.

– Vi er på smertegrensa nå

– Vi går ut til kundene våre om status på situasjonen, men vi opererer som om toget kommer til å gå. Og så må vi ta utfordringene som måtte komme, om det blir stengt. Om det blir mange slike situasjoner, må vi i Green Cargo vurdere om det er bærekraftig å drive på Raumabanen. Vi er på smertegrensa nå, sier Kjell Owrehagen, direktør i Green Cargo.

– Volum minker ved stenging

Han forklarer at det i fjor var flere avganger som ble rammet på grunn av Veslemannen, og at de i tida etter har brukt tid på å bygge opp igjen volumet på trafikken.

– Vi ser at stenginga har den konsekvens at volumet i toget viser en negativ trend hver gang Veslemannen truer med å rase ut. Den negative trenden gjelder ikke bare for den avgangen, men også seinere avganger, forklarer han.

– Mister tilliten

Da farenivået var oppe i rødt fra 5. oktober til 8. oktober i år, var det ett tog i hver retning som ble rammet.

– Det er galt nok i seg sjøl, rent økonomisk, men det verste er at for hver gang kundene våre opplever dette, så spiser det opp litt av tilliten de har til toget. På et eller annet tidspunkt kommer dråpen for når de får nok, og begeret renner over, sier direktøren videre.

– Hva kan gjøres?

– I den beste av alle verdener, da må Veslemannen forsvinne ned. Så lengde den henger der, vil det være vanskelig å bygge tillit til systemet, svarer Owrehagen.

Han sier de får tilbakemelding fra kunder som nå vurderer togbruken, med bakgrunn i situasjonen med Veslemannen.

– Det er synd, for det er bra kvalitet på leveransene på Raumabanen, når toget går.

Ekstra kostnader

Direktøren forklarer at en stenging på kort varsel fører til ekstra kostnader både for Green Cargo og for kundene.

– Når man nærmest på øyeblikket må skaffe bilkapasitet i markedet, så koster det ekstra. Det koster mer enn når man benytter seg av faste avtaler. Bane Nor har en kompensasjonsordning, som vi søker på. Deler av denne kommer våre kunder til gode. Men ved type naturkatastrofer, som vel dette kan kategoriseres som, bærer både kunden og vi kostnadene utover det kompensasjonen fra Bane NOR dekker.

Owrehagen forklarer videre at det innen for togtransport heller ikke er mulig med kryssfinansiering, til det er marginene for små.

– Om ei strekning ikke greier å holde lønnsomheten oppe, så er det over og ut, sier han.

– Men hvordan er lønnsomheten for dere på Raumabanen? Er det lett å skylde på Veslemannen?

– Vi har gradvis bygget opp volumet etter flere stengninger i fjor. Og det er ingen grunn til å tro at volumet ikke ville vært enda større hadde vi sluppet de stengningene også, svarer han.

Ordfører Lars Olav Hustad sier i en kort kommentar til saka at han er klar over problemstillinga.

– Vi har dskutert dette med Green Cargo mange ganger. Med bakgrunn i det ønsker vi at Veslemannen skal komme ned, sier han.