– Det er egentlig et lite etterarbeid av reparasjonene som har vært, det arbeidet som foregår nå, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Ove Rotlid.

Rauma bru ble åpent for fri ferdsel for om lag ett år siden, da etter over tre års prosjekttid.

Rotlid forklarer at de nå har startet opp med å tette riss i søylekonstruksjonen.

– Rissene har ingen ting med selve konstruksjonsverket å gjøre. Og de har heller ikke oppstått på grunn av at noe er gjort feil. Betongen krymper over tid, og da oppstår disse rissene. Det har ligget i kortene at vi måtte inn å forsegle dem.

Rotlid sier han ikke har snakket med BMO, som er entreprenør på arbeidet, om tidsaspektet på arbeidet.

Temperaturavhengig arbeid

– Men jeg klarer ikke å se for meg at det varer så mye lenger enn ut oktober. Årsaka til det er at stoffene som brukes i arbeidet er temperaturavhengige. Blir det for kaldt får de ikke gjort jobben, forklarer han.

Byggelederen har forståelse for at folk kanskje er bekymret for at dette er arbeid som vil trekke ut i tid.

– Ikke noe vi må gjøre nå

– Men dette er arbeid som i utgangspunktet ikke er tidkrevende. Det er heller ikke et arbeid vi må få gjort nå. Og i tillegg så er vi avhengig av gode temperaturer for å kunne gjennomføre. Blir det for kaldt, avbryter vi og venter til våren, sier han.