Ifølge flygesjef i Midtnorsk Helikopterservice AS, Tor Krogstad, var det ingen dramatikk. Men slikt hender likevel så sjelden, at saken blir rapportert til Luftfartstilsynet.

Det er David Elm som har tatt video av hendelsen. Han var søndag ettermiddag på tur i Trollstigen sammen med kona Tine og hennes kusine og mann.

- Jeg ser at piloten sakte mister styringa av helikopteret og at han dras mot fjellsida, sier David. - Han mistet lasten da den var fem-seks meter over bakken. Da dette skjedde, dro vi. Vi følte oss usikker med å være der, sier han.

Daglig leder Odd Arne Lyng i Midtnorsk Helikopterservice AS avviser at de mistet lasten.

- Dette var kontrollert nedsetting av last. Men han slapp longline, sier Lyng.

Fulgte prosedyrene

Flygesjef Tor Krogstad sier at piloten har fulgt normale prosedyrer:

- Hvis piloten blir i tvil om at noe har skjedd, da er prosedyren å slippe lasten. Og slik jeg har sett det, så har longline festet seg rundt den ene skia. Og det resulterer i at du får en ubalanse i helikopteret. Da er prosedyren å slippe lasten, sier han.

- Det er stort sett det som skjedde. Og da har vi prosedyrer både for internrapportering og å rapportere inn til Luftfartstilsynet.

- Dette er altså en sak for Luftfartstilsynet?

- Vi har en rutine på det, og om vi er i tvil om vi skal gjøre det, så sender vi en rapport uansett. Luftfartstilsynet er veldig opptatt av at industrien sender informasjon om hendelser, dette for å underbygge sikkerheten i bransjen. Det er ikke mer dramatisk enn det. Vi sender ikke inn informasjon bare når det er kritisk, men fordi de er interessert i å få all informasjon fra hendelser i bransjen, sier Krogstad.

- Så dette var på ingen måte dramatisk?

- Nei, det er en helt standard prosedyre; hvis piloten er i tvil om helikopteret kan opereres forsvarlig, så slipper han lasta.

- Skjer det ofte at dere må gjøre det slik?

- Nei, det gjør faktisk ikke det. Det er relativt uvanlig. Men det er en ganske normal operasjon vi holder på med der.

- Piloter i alle flyselskap har halvårstrening hvor man driller på slikt. Piloter har det i bakhodet at de skal slippe lasta hvis det i det hele tatt er en risiko for helikopteret.

Sjelden at slikt skjer

Daglig leder Odd Arne Lyng ønsker ikke å opplyse hva de fraktet og hvem som er kunden.

- Hvor sjelden eller ofte skjer det at dere må droppe lasten?

- Veldig sjelden, men det skjer. Og da snakker jeg på landsbasis, sier Lyng.

Midtnorsk Helikopterservice AS holder til i Verdal i Nord-Trøndelag.