– Og det vil vi gjøre ved å gi en pris til dem som driver en aktivitet som fremmer faget vårt og som på sikt kan gi rekruttering til yrket, sier daglig leder i Timpex AS, Øystein Søraas (42 år)

Han tok over jobben i august i fjor og har før det 12 år bak seg i møbelbransjen.

– Jeg jobbet i ulike lederstillinger knyttet til IT, logistikk og forretningsutvikling i Stokke og Varier, og før det var jeg transportsjef i Danckert Krohn. Jeg har også jobbet som ERP konsulent i Oslo en tid før det igjen. Jeg har jobbet mye med logistikk, og var blant annet med som systemleverandør ved oppstarten av sportskjeden XXL  i sin tid, forteller den nye sjefen.

Han bor til daglig i Vestnes og har brukt det siste året på å bli kjent med bedriftens kunder.

– Det er en spennende bransje som stadig er i endring. Og endringene på IT løsningene mot transportbransjen går raskere og raskere. Vi har en spennende tid foran oss.

– Ja, hva er det dere tilbyr?

– Vi utvikler transportsystemer og fortollingssystemer til transportbransjen. Vi har løsninger både for veg, båt og flytransport, selv om det er vegtransporten som dominerer. Det går mye i termotransport, hvor fiskeeksporten er et viktig segment. Vi har også en del store aktører innen olje og gass. Det har vi holdt på med i 30 år nå og holdt oss godt, sier Søraas.

– Er det mye konkurranse der ute?

– Ja, det har det alltid vært her i Norge, og de siste åra er det også flere utenlandske aktører som prøver seg. Men vi har en solid base av lojale og fornøyde kunder, selv om det ikke er noe vi kan hvile på. Det gir oss imidlertid selvtillit og viser at de løsninger vi utvikler er robuste og solide, sier Søraas.

Timpex er stolt av sin kundeportefølje og Søraas ramser opp kunder som Bring Frigo, Schenker, Thermo, K +N  og Tine, blant andre.

– Det er solide og krevende kunder som vi har et godt samarbeid med. Og en liten kuriositet; vår aller første kunde, er vår kunde fortsatt.

– Hva var starten på bedriften?

– Utgangspunktet var seks karer som gikk ut av Tollpost for å starte sitt eget selskap. Det var ikke helt turbulensfritt på den tida. Én av de seks gikk ut tidligere, mens én er i dag pensjonist. Resten er eiere og jobber fulltid fremdeles, forteller Søraas.

De som fortsatt er med er; Frank Amundsen, Klas Larsson, Jørn Byrkjeland og Emil Lervold. Bedriften har totalt 20 ansatte; 15 på Åndalsnes og 5 på et avdelingskontor i Trondheim.

– Vi har et avdelingskontor i Trondheim med fem systemutviklere.  Der er det lettere å få tak i den utviklings- og teknologikompetansen vi trenger, gjennom byens universitetsmiljø. Dette har vært viktig for oss. Men vi ønsker å ha et levende utviklingsmiljø også på Åndalsnes, slik at vi fortsatt kan være her.

Søraas forteller at det er mye kompetanse på huset, men at det snart også går mot et generasjonsskifte. Det synes være en utfordring å rekruttere tilstrekkelige med IT-kompetanse til Rauma, og derfor vil Timpex nå gi en liten motivasjonspris til de som er med på å forandre på dette.

– Vi ønsker å sette ekstra pris på tiltakslyst og positive initiativ som fører til at barn og ungdom stimuleres til å utforske og utdanne seg innenfor IT/Logistikk fag. Stipendet på 30.000 kroner kan gå til en person eller forening i vår regionen som bidrar til dette, forklarer han.

Han begrunner dette ytterligere med at det å være i Rauma er både en fordel og en ulempe.

– Åndalsnes har alltid vært et sentrum for logistikk, med to andre bedrifter som også driver med nærliggende løsninger. Men Åndalsnes er et lite sted der aktivitetstilbudet er knyttet opp mot friluftsliv. Ikke alle IT-folk lar seg friste av det. Vi ser jo at de andre IT-bedriftene strever med å rekruttere folk,  sier Søraas.

Han trekker også frem Høyskolen i Molde som har vært et senter for IT og logistikkutdannelse i regionen og flere av dem som jobber i Timpex kommer derfra,

– Dette er bakgrunnen til at vi nå går ut med en motiverende pris. Det er viktig å være en attraktiv arbeidsgiver i lokalmiljøet og gi noe tilbake. Vi er jo også aktive sponsorer i forhold til kulturlivet og breddeidretten i kommunen, sier Søraas som er spent på søknadene til stipendet.

– Vi er usikker på hva vi vil få av søknader. Vi må se på oppslutningen om det blir en årlig ting eller ikke. I år har vi satt grensen til 30.000 kroner og summen kan bli fordelt på flere søknader. Søknadsfristen er satt til 1. november og utdelingen vil skje på Ytterveggenarrangementet i romjula, opplyser Søraas.

Men til helgen er det jubileumsfeiring.

– Ja, da er det alle ansatte med familie og barn som skal møtes i helgen. Etter litt faglig påfyll blir det aktiviteter som elsykkel opp Trollstigen på fredag, og familieaktiviteter i Skorgedalen på lørdag. Vi avslutter feiringen med en høytidelig festmiddag på Hotel Aak lørdags kvelden.