Jan Rovde fra Isfjorden var sjåfør for Kroken Caravan fram til han fant ut at det var på tide å prøve noe helt nytt. Han hadde alltid hatt en stor interesse for fly. Alt med vinger og rotor fascinerte. Det som startet med modellfly skulle på sikt ta helt av. Han gir sin tidligere lærer litt av æren for at han tok sjansen og flyttet til California for å ta «helikopterlappen» i 1998.

– Richard Nergaard var min klasseforstander på Åndalsnes ungdomsskole. Han snakket om at jeg bare måtte ta sjansen og utnytte de muligheter som livet ville gi. Man trenger ikke å gjøre det man har gjort i all evighet, det er alltid mulig å forandre kurs.

Til California

Og sannelig forandret Jan Rovde kurs. Han satte kursen mot California. Fra en trygg tilværelse i Rauma, med fast jobb hos Kroken Caravan, ble han tatt opp som elev ved en privat helikopterskole utenfor San Fransico. Jan var 33 år og fortsatt ungkar. Han kunne gjøre som han ville.

– Det var ingen billig utdannelse, men det har vært verdt hver en dollar. Jeg vurderte å ta helikoptersertifikatet i Norge, men fant ut at USA var et bedre alternativ. Ambisjonen var å kunne leve av å fly helikopter. Først tenkte jeg på å få meg jobb i Norge. Men jeg ombestemte meg. Jeg stortrivdes i USA fra første dag, et land fullt av muligheter. Livet mitt ble totalt forandret, sier Jan Rovde til Åndalsnes Avis.

Han er nå sjefpilot for PHI Air Medical på Leesburg Airport i Virginia, rett utenfor Washington, D.C. Der Trump bor. Jan Rovde er pilot på et luftambulansehelikopter av typen Eurocopter EC135. PHI er et av verdens største og eldste helikopterselskap. De har over 250 helikopter og rundt 600 piloter. Men isfjordingen har gått gradene for å komme dit han er i dag.

Nyhetshelikopter først

– Jeg startet som helikopterinstruktør i Boston rundt årtusenskiftet. Så begynte jeg å fly et nyhetshelikopter i Florida. Mens jeg bodde der fant jeg drømmejobben i Louisiana, i selskapet jeg nå jobber for. Jeg pendlet fra St. Petersburg i Florida til Louisiana. Jobben besto av å fly oljearbeidere ut til riggene. Etter hvert åpnet det seg en jobbmulighet for luftambulansen i Virginia. Den jobben har jeg nå hatt i 13 år, sier Jan Rovde.

Han viser oss rundt på den flotte flyplassen. Vi treffer hyggelige kolleger av Jan. De prater som en foss, som amerikanere flest. Men det er den sindige isfjordingen som er sjefen på helikopterbasen. Det får vi først fortalt av andre. Jan er veldig glad i jobben sin. Og han føler seg privilegert. Sjøl om han flyr mye, har han beina veldig godt plantet på bakken.

Bakgrunnssjekk

– Det er jo en drøm som har gått i oppfyllelse. Men samtidig blir også en drømmejobb hverdagslig med åra. Det som er spesielt er å fly helikopter i et område som Washington, D.C. Det er jo verdens maktsentrum. Vi flyr ved Det hvite hus og Capitol Hill. Jeg har også flydd over presidentens jumbojet. Det var parkert på Andrews Air Force base. Å fly i dette området innebærer full bakgrunnssjekk flere ganger i året, sier Jan Rovde.

53-åringen jobber ei uke på og ei uke av. En ordning han liker godt. Selskapet hans har fem ambulansehelikopter i området Washington, D.C. Flyturene er ofte korte og utelukkende for å frakte pasienter til sjukehus. Enten det handler om ulykker eller sjukdom. Det er en privat luftambulanse som flyr folk til lokale sjukehus. Enten de har forsikring eller ikke.

– Jeg har sett og opplevd mye på godt og vondt. De fleste gangene går det bra, men andre ganger ikke. Det er naturlig når man er ambulansepilot. I forrige uke var jeg på ei stygg ulykke med fire som var hardt skadd. Det var fire helikopter på stedet. En av dem var fastklemt i tre timer. Det er det lengste jeg har ventet på en pasient fra et ulykkessted før vi kunne fly til sjukehuset, sier isfjordingen.

Flygende sjukehus

Helikopteret er fullutrustet og er mer som et flygende sjukehus. Prislappen er fire millioner dollar. Jan har alltid med seg to flymedisinske eksperter på sine flyturer rundt i området Washington og Virginia. – Jeg visste lite om medisin da jeg begynte i denne jobben, men man lærer mye med åra. Vi har to veldig forskjellige oppgaver. Min jobb er å fly pasienten så effektivt som mulig til det nærmeste og beste sjukehuset.

Vi har forflyttet oss fra helikopterbasen til boligen i den fantastisk flotte og historiske byen Winchester. Her bor Jan sammen med kona Lindsay Rovde (47) i en flott og stor villa. Nabolaget er heimekoselig og bærer preg av høg standard, som resten av området. Jan har dattera Fionna (22) fra et tidligere ekteskap. Så møtte han Lindsay i nabolaget i Winchester. Hun har barna Elise (10) og Adam (15). De giftet seg i svigermors praktvilla for tre år siden. Et hus som ser ut som en kulisse i en film. Eiendommen er eventyrlig og vel så det.

– På sikt er planen at vi skal overta og flytte dit, midt mellom Winchester og flyplassen jeg jobber på. Huset ligger midt i en skog. Veldig flott og landlig.

MFK-drakt fra onkel Finn

Stesønnen Adam går i MFK-drakt, som han har fått av onkel Finn Tokle i Isfjorden. Adam er veldig fotballinteressert. Familien har det åpenbart veldig kjekt sammen. Vi kjører en tur til byens sentrum. Der kryr av restauranter og uteplasser. Som amerikanere flest spiser familien Rovde ute flere ganger i uka. Det er en veldig sosial livsstil. En smule annerledes enn i Norge, der folk ofte drar rett på butikken og så heim for å lage middag etter jobb.

– Det er to år siden sist jeg var i Isfjorden. På det lengste har det gått fem år. Det er fordi jeg har familie som veldig gjerne tar turen hit for å besøke oss. Min mor, søster og svoger har vært her flere ganger. De liker å komme hit. Og så tar jeg turen til Rauma av og til. Jeg er glad i Rauma, det er der jeg har røttene mine. Men jeg er også veldig glad i mitt nye liv her i USA. Det er her jeg hører heime nå. Samtidig er det jo så mye lettere å følge med på alt som skjer i gamlelandet. Blant annet gjennom nettavisa til ÅA, som jeg abonnerer på. Internett gjør Norge veldig tilgjengelig, sier Jan Rovde.

Han har også sertifikat på små og store fly. Og så er han bilinteressert. Da passer det godt å bo i USA. Familien Rovde har fem biler, alle med Norge på skiltet. Det koster ti dollar per skilt i året å ha personlig preg på det. Altså ekstremt mye billigere enn i Norge. USA er et land som ikke er spesielt giret på avgifter.

Glad i bil

– Bil er hobbyen min. Både gamle og nyere biler. I USA dreier alt seg om bil. Og bensinen koster 6–7 kroner literen. Jeg er også en musikkglad type. Det er godt å slappe av til musikk. Pink Floyd spesielt. Ellers lever jeg et rolig og stille liv, type standard. Jeg har nok action som helikopterpilot.

Isfjordingen stortrives i jobben sin. Og i Winchester. Det er en by med særpreg og meget høg standard på det meste. Det er et vell av muligheter i dette området.

– USA på sitt beste. Det er rett og slett godt å leve her. Mye mer europeisk enn i for eksempel Florida. Jeg har kommet hit for å bli. Brikkene har falt på plass. Det er en utrolig forvandling med tanke på at jeg bare bestemte meg for å prøve lykken i USA. Det er fortsatt mulighetenes land. Og hvis jeg har lyst på brunost eller makrell i tomat, så får jeg kjøpt det i nærområdet. Dessuten er det veldig mange nordmenn her. Og så har jeg internett. Så det er ikke som i gamle dager å bo langt unna der man kommer fra, ler Jan Rovde.

Han avslutter med å be lokalavisas representant om å hilse intenst til mor, søster, svoger og resten av familien.