Om alvoret i rapporten, sier hun:

– Det er avdekket at den drifta som har vært ved ÅUS ikke er i henhold til lov og forskrifter, og det er klart at det er alvorlig, sier Hovdenak.

– Hva er mest alvorlig?

– Det jeg merker meg, er at flere av punktene går på tilbakemelding, altså dialogen med elevene. Det er manglende tilbakemelding om hva en legger vekt på i vurderingene, manglende halvårsvurderinger og tilbakemeldinger om hva de ikke mestrer og manglende veiledning om hva de kan gjøre for å øke kompetansen.

– Har avvikene fått konsekvenser for elevenes læring?

– Det synes jeg er vanskelig å svare et klart ja eller nei på. Men det er klart at kravene er stilt fordi en tror at det har betydning for å øke elevenes læringsutbytte.

– Hvordan jobber kommunen med å rette avvikene?

– Det var umiddelbart tatt tak i rapporten da den kom. Foreldre og elever er informert om innhold. Det er og gitt informasjon om hvordan en jobber med å lukke avvikene. Skolen har laget en detaljert plan for hvordan en skal lukke hvert eneste av avvikene. Vi er i god rute til å få dette på plass innen fristen.

Rådmannen sier at dette ikke er en systemsvikt i kommunen. I rapporten skriver fylkesmannen at han vurderer kommunens «system for vurdering og oppfølging av skolenes praksis til å være forsvarlig og til å oppfylle lovkravet».

– Det er den beste garantien jeg kunne få for at de andre skolene våre ikke er i samme situasjon, sier Hovdenak.

– Men hvordan kunne skolen havne i en slik situasjon?

– Slik jeg leser rapporten, så har en hatt system og rutiner på plass, men systemene og rutinene har ikke blitt fulgt opp.

– Hvem sitt ansvar er det?

– Det enkle svaret er at det er rådmannens ansvar. Og så har jeg god hjelp av skolesjef og rektor til å håndtere dette i det daglige, sier Hovdenak.