Daglig leder i Loen Active, Erik Brendefur, ønsker ikke å si noe om hvor mange som faktisk betaler den frivillige avigifta når de går via ferrataen på egen hånd.

– Nei, jeg vil ikke legge noen føringer. Vi hadde Norsk Tindesenter på besøk for noen måneder siden. Der fikk de mye informasjon fra oss, og så får de ta den avgjørelsen som er best for dem, sier daglig leder i Loen Active, Erik Brendefur.

Han forteller ellers villig vekk:

Fikk statlige midler

Jernstien i Loen ble åpnet i 2011, og Brendefur forklarer at det er Hotel Alexandra som står bak satsinga.

– Vi fikk en del statlige reiselivsmidler, og med de midlene lå det et ønske om at anlegget skulle være åpent for alle. Vi tar i dag én sum for dem som leier utstyr og guide, og én sum for dem som leier kun utstyr. Ellers er det et åpent anlegg. Vi har ei frivillig kasse, der man enten kan putte på penger, eller så kan man vippse. Vi har plakater rundt om som forteller om ordninga, forteller Brendefur.

– Fungerer greit

Han sier ordninga har fungert greit.

– Det eneste er at vi må stenge av og til. Vi har opplevd at mellom 250 og 300 personer har startet samtidig. Det ble kø og mange timers venting. Derfor prioriterer vi nå våre gjester med start klokka 09 og 10. Og så anmoder vi andre om å vente til etter klokka 14, for da har stort sett våre gjester kommet seg til toppen. Nå som det blir tidligere mørkt, sier vi at de kan gå litt tidligere.

Han legger til at de har lov til å stenge, og at de har lov til å ta seg betalt for alle, om de ønsker det.

– Det er et ellers ufrakommelig område. Det er noe med det, men vi ønsker å fortsette med dagens ordning, sier han.

– Det koster mye å drifte

Brendefur sier de i Loen var pionérer på via ferrata i Norge.

– Odda var ett år før oss, og de andre som fantes var småskala. Vi var spent det første året, på om det kom til å bli kø, men det var lite trafikk. Etter det har det økt år for år. Nå er besøket fantastisk, og en del av suksessen skyldes gondolbanen. Loen Skylift har hatt 80.000 besøkende siden 20. mai, og en stor prosentdel av dem går via ferrata opp, og tar banen ned igjen, forklarer han.

– Koster det mye å drifte en via ferrata?

– Ja, det gjør det. Det er sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet, – hele vegen. Så sant alt fungerer er det greit, men så snart noe må gjøres løper kostnadene på. Du kan risikere steinsikring, for eksempel. Det er også et stort ansvar. Det kreves mange førere, og alle skal ha opplæring. At det koster kan jeg skrive under på, svarer Brendefur.

– Omtrent likt fordelt

Ifølge Brendefur er det om lag én tredel som kun leier utstyr, én tredel som leier utstyr og guide, og én tredel som går sjøl og som kan betale frivillig.

– Det er kanskje enda flere som går med guide i år. Det er en del firma som kommer med mange personer, sier han.