Onsdag morgen inviterte Norsk Tindesenter, som skal drifte Via Ferrata-anlegget, til frokost, etterfulgt av testtur av anlegget.

Hyllet frivilligheten

Den enkleste løypa har allerede vært i drift i noen uker og har vært en kjempesuksess, og onsdag åpnet også den mer vanskelige løypa.

– Jeg følger med på Instagram og ser når folk poster bilder fra turer de har tatt, og da løper jeg gjerne opp for å klippe ned noen busker som ødelegger utsikten, sa Matti Bernitz i sin åpningstale.

Han var den som kom til organisasjonen Nordveggen med ideen for fire år siden og som for mange har vært primus motor.

Historien ble også fortalt for å understreke at sjøl om hele anlegget har vært finansiert mellom næringsliv, Gass-ROR, kommunen og privat næringsliv har det ikke vært mulig å få dette til uten den store innsatsen som frivillige har lagt ned i å bygge anlegget.

Fem ruter

Via Ferrata er italiensk og betyr jernveg. Det ble opprinnelig bygget for å forflytte soldater og tropper i Dolomittene, og bestyr av bruer og veger bygget med vaiere.

– Vi hadde fem ulike tanker om hvor plasseringen kunne være, fortalte Bernitz.

Den endelige plasseringen opp mot Nesaksla ble bestemt på grunn av utsikten, kort veg fra sentrum og velvillige grunneiere.

Siden fjellsida ligger i mye sol kan derfor sesongen vare fra mai til oktober, noe som ordfører Lars Olav Hustad mente var ville gi positive ringvirkninger til lokalsamfunnet.

Dårlig symbolikk å klippe

Vel oppe ved starten til begge løypene, ved Åndalsnes’ vannreservoar, foretok Bernitz den offisielle åpningen.

– Jeg vil ikke klippe tråder, for det vil være dårlig symbolikk for et slikt anlegg, sa han til stor latter for de frammøtte.

I stedet foretok han en symbolsk sammenkopling til testvaieren som er festet i berget ved løypestart.

Utleie og guider

Man kan gå løypene alene, men er man ukjent bør man leie seg guide. Både guide og utstyr leies ut ved Tindesenteret i Åndalsnes og fra onsdag var det fritt fram for alle å teste.

Modige: Knut Johan Stenerud, Benthe Haugen, Lene Varhaugvik og Solveig Brøste Sletta skulle ta den sju timer lange Vestveggen og lyttet nøye til alle instruksjoner før start. Foto: Hogne Bø Pettersen