Reiselivsutvikler Børre Berglund sitter i ei samarbeidsgruppe som jobber for utvikling av reiselivet i Rauma. Gruppa kalles Task Force, og består av medlemmer fra Romsdal reiseliv og handel, Rauma kommune, Molde og Romsdal Havn og Visit Nordmøre og Romsdal AS. Berglund ledet møtet i gruppa på Åndalsnes torsdag, og innledet med å fortelle om eventyrlig vekst i reiselivsnæringa i hele Norge. Han løfter likevel en pekefinger mot noe han mener kan være skadelig for den videre veksten.

Mye folk og infrastruktur

– Enkelte steder har det noen dager vært litt for mye folk, i forhold til infrastruktur og kapasitet for ta unna. Og så har man i bøtter og spann, kastet avisinnlegg på avisinnlegg om at man må bremse utviklingen. Det høres ut som om det er fullt overalt, at vi nå må ta det ned. Vi snakker om tre steder i Norge; Lofoten, og så er det selvfølgelig tøft i Geiranger og tøft i Flåm, når det står på som verst, men det er til sammen kanskje 14 dager, sier Berglund.

Opplever skepsis til vekst

Han fortsetter:

– Vi som sitter i den innerste ringen, vet jo at dette ikke stemmer, for her er det masse kapasitet. Men ringen utenfor, som politikere og annen næringsliv, – jeg merker at de kan være usikre på om vekst er riktig strategi. Vi trenger volum av turister, og vi må evne å korrigere det bildet der, hvis ikke så blir holdningen til det som er en bra vekst, at slik skal vi ikke fortsette. Og ja, det er riktig for Flåm, Geiranger og Lofoten, på noen dager, men ikke mer enn det.

– Riktig gjest viktigere enn flere

– Men klart det er viktig å ha det i tankene, hvilke gjester vi skal ha. Og det er kanskje mye viktigere enn at vi skal ha mange, – at de riktige kommer, skjøt reiselivssjef i Rauma, Hilde Gråberg Bakke inn.

– Ja, helt klart. Og de som kommer skal definitivt bruke penger, men det må ikke gis et inntrykk av at nå begynner vi å nå et metningspunkt, for det er ikke sant. Hvis vi ser på totalutnyttelse av overnattingskapasitet, så utnytter vi 62 prosent. 40 prosent står altså som ledig. De som har problem må erkjenne det, men for oss andre må vi være flinke til å si at vi trenger masse gjester, svarte Berglund.

– Langt unna i Romsdalen

Etter møtet presiserer reiselivssjefen at det er langt unna en sånn situasjon som skisseres for pressområder som Lofoten, Geiranger og Flåm.

– Det er ikke noen fare på ferde for Romsdalen ennå. Vi ønsker å legge til rette for turismen vi har i dag, og for vekst, sier hun og legger til at det likevel ikke er noe mål om at det skal komme 10.000 flere turister.

– Det som er viktig for oss, er at den lokale verdiskapingen styrkes, ikke at det kommer 10.000 flere turister som skaper den travelheten vi hører om. Vi ønsker å legge til rette for gjesten som har Romsdalen som reisemål og som bruker penger her, sier hun.

- Tidenes sommer

Reiselivssjefen kunne på møtet i Task Force også fortelle at medlemmene i Romsdal reiseliv og handel har hatt tidenes sommer med blant annet god verdiskaping, bra handel, nye produkt og stor oppmerksomhet fra media.

– Det koker litt, sier hun.