Onsdag besøkte Ole Gunnar Solskjær og Molde fotballklubb Rauma. Først på programmet sto næringslunsj.

Der snakket Solskjær om sine erfaringer som spiller og trener, både i nasjonal og internasjonal fotball. Han hadde et råd å komme med til næringslivslederne som var samlet:

– Det er viktig å snakke ofte, åpent og ærlig med medarbeiderne. Selv snakker jeg alltid med spillerne. De som ikke starter kampen skal vite hvorfor, og de skal slippe å lure på hva jeg har tenkt og hvorfor vi gjør som vi gjør. «Se og bli sett» er et viktig utgangspunkt, sier Solskjær.

Gir et innblikk

Molde-treneren fortalte blant annet om motivasjon, prestasjonskultur, profilering og kommunikasjon.

– Jeg prøver å gi næringslivet et innblikk i hvordan vi tenker som spillere, trenere og støtteapparat i fotballen. Så får de som er her i dag selv vurdere om det er noe de selv kan ta med seg inn i bedriften sin, sier Ole Gunnar Solskjær etter næringslunsjen.

– Vi jobber også med mennesker og menneskelige forhold, og det er viktig for oss å prestere under press. Spillerne elsker å spille fotball, men det er også vår jobb å motivere dem. Så på den måten er det ikke så ulikt en næringslivsbedrift, sier han.

Fornøyd sponsor

Wenaas Workwear AS er gullsponsor for Molde fotballklubb, og det var ikke tilfeldig at næringslunsjen ble lagt til Wenaasbygget i Måndalen.

Wenaas Workwear har blant annet logoen sin både på draktene til spillerne og på stadion.

– Vi er veldig glade for dette samarbeidet. Vi ser at vi får resultater når det gjelder merkevarebygging, for flere kjenner navnet vårt nå. I tillegg har vi fått flere kontrakter som er direkte knyttet til dette samarbeidet. Folk vil støtte opp om de som støtter Molde fotballklubb, forteller salg- og markedsdirektør Toni Kvam.

Han forteller at han mener bedriften og fotballklubben har mye til felles.

– Vi har begge lokal tilhørighet og vi er ledende på våre felt. I tillegg mener jeg at vi har de samme sunne verdiene og sunn prestasjonskultur, sier han.

Og i bedriften skaper sponsoravtalen engasjement.

– Det kommer stadig nye som sier «jeg har aldri sett en kamp før, men i går så jeg på Molde», forteller Kvam.

Godt oppmøte

Daglig leder i Nordveggen, Solveig Brøste Sletta, var svært fornøyd etter næringslunsjen.

– Dette var veldig bra. Vi ser at det er stor overføringsverdi fra fotballen til næringslivet, og vi kan lære mye av hverandre, sier hun.

Næringslunsjen ble tidlig fulltegnet.

– Ja, det er ikke hver gang vi er så mange. Når temaet er fotball kommer det en del som kanskje ikke vanligvis pleier å komme, sier en fornøyd Nordveggen-leder.

Næringslunsj: Ole Gunnar Solskjær, Toni Kvam, Solveig Brøste Sletta, Oddvar Talset og Arnt Øyvind Siem. Foto: Stine Vandevjen Olsen Foto: Stine Vandevjen Olsen
Fullt: Næringslunsjen ble fort fulltegnet. Foto: Stine Vandevjen Olsen Foto: Stine Vandevjen Olsen