Slagordet «Travel like the locals» ble unnfanget på kontorpulten til rådgiver Marit Holen i markedsseksjonen til samferdselsavdelingen i Møre og Romsdal fylkeskommunen.

Prosjektet har pågått i ett år og erfaringene viser at turistene i fylket griper ideen med begge armer.

Det handler om å bruke eksisterende bussruter til å frakte langveisfarende turister på kryss og tvers av den fjord- og fjellrike regionen.

Tidsforbruk

– Å komme for eksempel til Åndalsnes med toget uten å ha detaljplanlagt en rundreise i Møre og Romsdal kan by på problemer og stort tidsforbruk for den reisende, sier reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke i Romsdal Reiseliv og Handel.

Også Marit Holen fra fylkeskommunen ønsker å promotere det spesielle busstur-tilbudet.

– Ideen med å utvikle reisetilbud der turistene fraktes med eksisterende bussruter er en vinn-vinn situasjon for alle parter. Rutebussene får utnyttet ledig kapasitet, fylkeskommunen får dekt inn noe av utgiftene til offentlig transport og turistene får et kjærkomment tilbud som gjør det lettere å være på reisefot i fylket vårt, sier Marit Holen.

– I fjor ble det solgt 3.000 slike busspakker. Så langt i år har vi allerede solgt 4.600. Bussbillettene er litt dyrere enn vanlige billetter, men turistene får også bedre service og informasjon som gjør at produktet inneholder mer enn bare billetten, forklarer Holen.

Klassikere

Det er klassikerne selger best også i dette tiltaket. The Golden Route mellom Åndalsnes og Geiranger, Åndalsnes-Ålesund og Åndalsnes-Molde ligger på salgstoppen.

– For oss er dette et spennende tillegg til de mange andre aktivitetstilbudene vi tilbyr. Her kan vi tilby en organisert reise tur-retur med vanlig rutebuss til Geiranger for turister som har booket seg inn for et flere dagers opphold i Rauma. Og den reisende slipper å bruke masse tid og energi på å planlegge turen, sier Hilde Gråberg Bakke.

– Vi har turister fra hele verden som har oppdaget tilbudet. Særlig har interessen vært stor blant turister fra USA, Kina, Taiwan, Korea og Japan, sier Marit Moen.