Etterlyser en prosedyre

Dalehamn etterlyser en prosedyre med spørsmål som kan hjelpe nødsentralen med å danne et ordentlig bilde av situasjonen. Med bakgrunn som offshore arbeider og FN-soldat er han vant til å evaluere hendelsene i etterkant. Han etterlyser evalueringstiltak fra nødsentralen sin side, der de kan lære av egne aksjoner.

– Nødsentralen burde se til USA og danne en prosedyre med spørsmål som kan hjelpe dem å skape et ordentlig bilde av tingenes tilstand. Jeg mener også at det burde være av deres interesse å hente inn informasjon fra oss som var involvert, hvordan saka ble løst og få tilbakemeldinger. Så vidt jeg vet har ingen av oss som var involvert blitt kontaktet i etterkant. En sånn evaluering kan forbedre nødsentralens rutiner til neste gang, som igjen kan være forskjellen på liv og død i en ekstrem situasjon, sier han.

La om turplanene

Dalehamn kjenner flere av dem som var en del av reisefølget som måtte reddes ned, og møtte dem på ferja på veg til Åfarnes. Da han så nysnøen i fjelltoppene bestemte han seg for å legge om turplanene.

– Jeg ringte dem og sa at jeg ikke la turen min til Vengetind. Jeg visste at noen av dem hadde vært på samme turen før og at de var relativt fjellvante, så jeg advarte dem ikke direkte. De hadde riktig utstyr og det var vanskelig å bedømme akkurat hvor vanskelig forholda var nedenifra.

Dalehamn har mange års erfaring i disse fjella. Han forteller at det er veldig individuelt hvor tøff en tur under sånne forhold er.

Klokka 23:07 får han den første bekymringsmeldingen fra turfølget. En stund seinere får Dalehamn den meldingen han har ventet på, melding om at personen som han har kontakt med er redd.

– Jeg visste meget godt hvordan denne personen hadde det og ville ikke at de skulle prøve å komme seg ned på egen hånd. På dette tidspunktet hadde de vært i fjellet under krevende forhold i 17 timer, de var slitne og kalde og det var mørkt. Å begynne på en krevende nedstigning med tau og med potensiell rasfare var ikke noe jeg ønsket de skulle gjøre. Jeg ringte derfor umiddelbart til nødsentralen igjen og ba de sette i gang en operasjon for å få hentet ned personene fra fjellet, noe de bekreftet de ville gjøre, sier han.

Vurderte tiltak

Da Dalehamn ringte opp igjen en time seinere satt de som var ansvarlige for redningsaksjonen fortsatt å vurderte hvilket tiltak som skulle iverksettes.

– Sjøl om jeg følte at jeg var klar på hvor alvorlig situasjonen var, kan det være at jeg kunne vært enda flinkere på og fortalt hvilken situasjon disse menneskene var i. Når jeg da fikk høre at de fortsatt satt og vurderte situasjonen forklarte jeg i klartekst at det er menneskeliv vi snakker om.

Jeg fortalte ut ifra egen erfaring hvordan de har det akkurat nå der de sitter oppe på over 1700 meter over havet, i mørket, i snø og kanskje kuldegrader med lyden av småras i nærheten. To minutt etter denne samtalen fikk jeg telefon fra politiet om at helikopter fra Ørlandet var rekvirert, og at de i fjellet var informert.

Ikke nok ressurser

Operasjonsleder Øyvind Sund ved politiets operasjonssentral forteller at politiet har faste prosedyrer for å danne seg et bilde av situasjonen, og legger til at lokal kompetanse ofte blir tatt i bruk. Han forteller også at evaluering kun blir gjort internt.

– Vi kunne selvfølgelig vært tjent med å ha med alle aktørene i evalueringen, men dette har vi dessverre ikke tid og ressurser til. Vi evaluerer og skriver rapporter internt i etterkant og streker oss så langt som mulig for å kunne lære av det vi gjør.

Fjellvant: Nils Dalehamn Foto: privat Foto: Privat