Hun vokste opp som en av de nærmeste naboene til Garveriet – det store, hvite huset ytterst i Kammen på Åndalsnes. Nå har hun åpnet kunstutstilling i huset.

Garveriet sto ferdig i 1904 med oldefaren, Kasper Angel Lind Pedersen som teknisk konsulent i byggefasen.

Samme mann overtok eiendommen i 1932 og drev garverivirksomhet i mange år.

– Jeg husker det som et mystisk hus der det ikke har bodd folk siden 1950-tallet. Det føles veldig spesielt å åpne en utstilling med mine egne bilder her nå, sier billedkunstneren som flytta heimefra for mange år siden og nå er bosatt i Oslo.

Lørdag åpnet hun dørene til utstillingen i det pittoreske lokalet i byggets andreetasje. Her merker man fort at historien om forgangne tiders garving av skinn fortsatt sitter i veggene.

Golvene er grove og bærer preg av at det en gang for lenge siden var verksted for arbeidsfolk. Veggene har kanskje ikke vært malt siden det ble garvet skinn av storfe, svin og sauer her.

Tilbakeskuende

Oljemaleriene som henger på veggene er alle sammen utført av Torhild Einarsdottir Floberg sjøl. Flere av dem har et litt undrende, vemodig, tilbakeskuende preg.

Det store maleriet av Garveribygningen synes på avstand å være en naturtro og nesten fotografisk gjengivelse av huset. Men går man tettere innpå bildet oppdager man at kunstneren har skrevet inn små tekster i bildeflata. I tillegg har hun malt inn bitte små fotografier av menneskene som en gang hadde sitt liv og virke knyttet til virksomheten i huset.

– Teknikken med å montere inn fotografier er noe jeg har utviklet sjøl. Tidligere var det kanskje ikke regnet som «god kunst» å gjøre slike ting, men i dag synes jeg at det fungerer i mine bilder, mener kunstneren.

Hun var spent på hvordan utstillinga ville bli mottatt – om den i det hele tatt ville bli besøkt på en dag hvor mange har strøket til fjells, eller vært på markedsdagen i sentrum.

Respons

Men responsen har overrasket billedkunstneren.

– Det har vært masse folk innom dørene her, og jeg har fått veldig mange fine og oppmuntrende tilbakemeldinger, sier hun.

Det er vanskelig å motsi henne når hun beskriver Garveriet som ypperlig egnet for kunstutstillinger. Hele huset ber formelig om å bli tatt i bruk til kreative formål.

– Huseierne har vært veldig hjelpsomme og gjort en stor innsats med rydding og reingjøring for at jeg skulle få holde denne utstillinga. Men hvis huset skulle bli tatt i bruk som utstillingslokale eller gjøres offentlig tilgjengelig på andre måter, så kan det hende at det må gjøres noen tiltak som har med sikkerhet og fluktveger og sånt, mener Torhild Einarsdottir Floberg.

De som ikke rakk lørdagens åpning av utstillinga har sjansen hver dag fram til torsdag.

Inngangen til galleriet i Garveriet er i seg sjøl som hentet ut av et maleri. Foto: Kjetil Svanemyr