2.000 mennesker møtte lørdag opp på Åndalsnes stasjon for å ta imot Sommertoget. Ingen andre steder på turen sørover i landet har NRK-produksjonen blitt møtt av så mange mennesker. Det må kunne kalles en kjempesuksess! Hver og en som møtte opp bidro til mer oppmerksomhet om Norsk Fjellfestival og om vår kommune.

Men alle dem som har jobbet for å få Sommertoget til å legge turen innom Åndalsnes, fortjener en ekstra klapp på skuldra. Det samme gjør de framsynte hodene som så muligheten til å forlenge Norsk Fjellfestival i forkant og legge åpningen av festivalen til lørdagskvelden. Det var et genistrek!

I beste sendetid på lørdag kveld fikk en halv million TV-seere oppleve noe av det Åndalsnes og Rauma har å by på. For regionen Romsdal og for kommunen Rauma er en slik reklame uvurderlig. Det bidrar til å gjøre våre destinasjoner mer kjent i hele landet, og dermed sørge for at enda flere legger opplevelsesturen til vårt område. I neste omgang betyr det penger i kassa.

Norsk Fjellfestival har fra sin spede begynnelse utviklet seg til å bli et stort maskineri som årlig kan skilte med rundt 150 arrangement fordelt over ei uke. Fjellfestivalen favner bredt og har med sitt rikholdige program klart å involvere hele kommunen, og dermed også bidra samlende. Det er et faktum mange av arrangementene til fjellfestivalen skjer utenfor Åndalsnes og bysentrum.

Det er et sjansespill å skulle arrangere noe utendørs på Nordvestlandet – sjøl om det er sommer. Det kan arrangørene av Norsk Fjellfestival skrive under på. Dette til tross; folk valfarter til Rauma fra hele landet. Sjøl ikke gråvær legger en demper på Norsk Fjellfestivals gode rykte.