Folkemengden på perrongen på Åndalsnes stasjon sier nesten alt. Men også langs ruta nedover Romsdalen, stilte folk opp og heiet.

– På Bjorli gråt vi over responsen, sier Tove Sylte, rådgiver i NSB.

Hun har rollen som vertskap på Sommertoget og er hjelper for både NRK og NSB. Og med seg på toget har hun begge sjefene; NSB-sjefen Geir Isaksen og NRK-sjefen Thor Gjermund Eriksen – pluss kommunikasjonsdirektør i NSB, Elin Myrmel-Johansen.

De er alle begeistret og ser at de to statsbedriftene skaper respons der de kommer. Folk har et godt forhold til de to bautaene innen kultur og samferdsel i Norge.

De to sjefene ankom Dombås fredag på hver sin motorsykkel. Turen gikk fra Oslo, på småveger til Dokka, Vingrom og opp Gudbrandsdalen.

– Det var nok planlagt på forhånd, ja. Vi kjenner hverandre godt fra før. Vi sitter i et styre sammen, blant annet, og omgås en del, forteller Eriksen.

– Så det er derfor dette samarbeidet kom i stand?

– Å nei, dette er nok noe en kreativ gjeng, spesialister på sakte-TV i Bergen, har funnet på. Jeg har aldri hørt så mye skryt av NSB som etter dette samarbeidet begynte. Vi er simpelthen blitt forelsket i NSB. Veldig flinke folk, sier Eriksen.

– Da vil jeg returnere det skrytet. Vi er veldig imponert over NRK. De er proffe som kan klare å lage så rart program som dette, og at det blir så godt sett, sier Isaksen.

Og akkurat det følger NRK-sjefen godt med på.

– Se her, det mest sette programmet hele uka, sier han og viser fram tallene på sin mobil.

– Det er jo en utrolig morsom idé, da; å møte folk der de bor. Folk er jo så stolte over stedet de kommer fra, at det er rørende, sier NSB-sjefen.

– Men fra høsten av kan det være andre som tar over kjøringen av tog her i landet. Hvordan ser du på det?

– Det er med blandende følelser. Det er både spennende og krevende. Men du kan jo spørre NRK-sjefen om man blir noe dårligere av konkurranse. Kanskje vi blir enda bedre? Vi skal vinne konkurransen, sier Isaksen bestemt.

– Da kom kanskje dette programmet på det rette tidspunkt?

– Det er uavhengig av anbudskonkurransen. Dette har vi jobbet med i mange år. Men det er en artig måte å få presentert jernbanen på. Jeg er stolt over at NSB fremstår så bra som vi gjør, sier Isaksen.

– Hva tenker du om fremtiden til Raumabanen?

– Togmateriellet er det vanskelig å spå om. Når det gjelder hydrogentog, er det er en del problemer i forhold til tunneler som vi må finne ut av. Men det er en fordel å få utslippsfritt drivstoff på et aller annet vis. Når det gjelder turismen har Raumabanen stort potensial. Det er et tankekors at Raumabanen har 150 000 passasjerer i året mot Flåmsbanen på 1 million. Her må det jobbes med å bygge opp banen til en større attraksjon. Vi må jobbe med folk i regionen for å få det til, mener Isaksen.

– Hvorfor valgte dere å være med Sommertoget på Raumabanen?

– Det er jo en flott jernbanestrekning, da. Det er litt farlig for en NSB-sjef å si noe om en spesiell banestrekning, men Raumabanen er iallfall topp to, mener Isaksen

– Vi kan vel heller si at det passet godt å bli med nå – i forhold til ferie. Det måtte bli Flåmsbanen eller Raumabanen. Jeg har vært her før, men aldri tatt toget. Det ville jeg få med meg., sier Eriksen.

– Det er jo ingen ulempe at fjellfestivalen arrangeres her samtidig, smiler Sylte.

På ettermiddagen skal de to sjefene på tur.

– Vi har en avtale med Fred Husøy så vi få vel håpe på litt lettere vær. Nå er dere jo så heldig å ha ansvarlig redaktør for YR her, så det må vi jo prøve å få gjort noe med, spøker NRK -sjefen.

– Men hva skal dere finne på av program neste år da?

– Det er litt hemmelig enda, men det blir nok noe morsomt. Vår oppgave er å vise fram hele landet - til hele landet –og ikke minst de lokale aktørene vi møter på vår veg. De er så dyktige og trenger et stort publikum, mener Thor Gjermund Eriksen.